Kan je in de Spaanse Middellandse zeekust de frietvanpietsfeer ontlopen of heb je meer kans aan de Atlantische of Biscaje kust van Spanje?

Met de frietvanpietsfeer bedoel ik dat je meer Nederlanders e.d. dan Spanjaarden tegenkomt, en dat het aanbod van eten in eettenten e.d. daarop aangepast is. Maar in de andere Spaanse kusten zullen er ook wel leuke en gezellige badplaatsen zijn met een Spaansere sfeer.

10 jaar geleden
in: Vakantie
1K

Het beste antwoord

Genoeg plekken in Spanje. Heb inmiddels 90% van Spanje gezien.

Zuid Spanje is zo ie zo buitenlands toeristisch. Wil je er toch naar toe gaan,dan raad ik je richting Jerez te gaan. Is ook wat mooier,dan rondom Malaga. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Welke jaargetijde je er ook komt het is toch drukker,het weer is een stuk beter. noord Spanje is meer Spaans toeristisch. Provincie Baskenland,Cantabrië en Asturias en Galicie komen meer Spaanse toeristen. Het weer is niet altijd perfect.
In Provincie Asturias en Galicië vond ik de mooiste stranden. De mooiste in mijn leven gezien. Verder zijn de meeste Spaanse steden prachtig. Zaragoza (vwg leuke onderscheid oud en nieuw architectuur) Valancia vwg moderne gebouwen en het prachtige park. Madrid omdat het heel erg compact is. Toledo,Salamanca, Avilla,Segovia. is een prachtige route om te bezoeken. Lekker sfeertje in de steden. En noorden raad ik Santander,Bilbao en Pamploma,Leon,Burgos en Oviedo aan. In Zuiden zijn Cordoba,Sevilla en Antequera,Granada,Jerez de la frontera (sherrystad). Leuk is om een auto te huren en apart hotels te boeken en dan lekker onderweg gaan picknicken. In Spanje kun je overal goed picknicken. Heerlijk in de natuur of bij een plaatsje. neem een goede koeltas mee en koop je eten en drinken in de supermarkt. Zorg dat je afstanden niet meer dan 200km van hotel naar hotel zijn. Anders zit je lang in de auto en kun je onderweg niet stoppen en plaatsjes bezoeken. Als je van strand houdt,creer ook wat stops voor het strand.
Een tip op de website van het Spaans verkeersbureau kun je folders downloaden. Zeer handig en betere boekjes dan die je kunt kopen (zie bron)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Ik vraag mij wel eens af, of het wel zo erg is als het weer niet altijd perfekt is aan de Spaanse noord- en westkust. Er zullen genoeg dagen over blijven met wel mooi zonnig strandweer. En als je in Spanje bent, moet je ook wat Spaanse sfeer opsnuiven. Anders kan je net zo goed een waddeneiland bezoeken, waar het ook vaak mooi weer is. Veel buien drjjven om de Waddeneilanden heen. En is het een keer slecht weer op een waddeneiland, dan is er genoeg ander vertier. Je kunt wat langs winkeltjes lopen. Voor de kinderen is er vaak wel een zaal waar ze spelletjes kunnen doen. Enzovoorts, enzovoorts. Waarom zou je vele honderden kilometers afleggen alleen maar voor in de zomer bijna altijd zonnige Spaanse Middellandse Zee stranden? Voor kinderen lijkt mij dat ook niet leuk. Friet van Piet in Nederland zal ook wel smaken.

Andere antwoorden (2)

Ja hoor ook aan de middellandse zeekust zijn genoeg plekken die Spaans georiënteerd zijn en geen Friet van Piet sfeer hebben. Voorbeeld dat ik zelf ken zijn de stadsstranden van Valencia.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de Atlantische kust of de Biscaje kust zal je minder Nederlanders tegenkomen dan aan de Middellandse Zeekust, je zal er überhaupt minder toeristen tegenkomen.
Als je allergisch bent voor Nederlanders op vakantie en niet allergisch bent voor lallende Britten of Duitsers, kan je ook kijken naar welke badplaatsen zij wel gaan en NL niet. (Via buitenlandse reisbureausites) Zo weet ik dat veel (overigens) nette Duitsers naar Rosas/Roses gaan en niet naar het naarbij gelegen Lloret. Het ene stadje is Duits, het andere Engels.
Ook kan je ervoor kiezen naar de wat duurdere badplaatsen te gaan. Daar zie je minder Patat van Ad.
(Picos de Europa is een mooi groen(= soms nat) gebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Aan de Biscajje en Atlantische kust heb je volgens mij badplaatsen, waar veel Spanjaarden hun zomervakantie doorbrengen, die de hitte in het binnenland willen inruilen voor wat koelte. De Middellandse Zeekust is hun niet koel genoeg. 22 graden in Gijjon wordt aangenamer gevonden dan 37 graden in Madrid.