Kan ik in niemandsland aangehouden worden door de douane?

Ik heb binnenkort een overstap te maken in Australie, naar Nieuw Zeeland. Ik heb openstaande auto boetes in Australie omdat ik daar eerder ben geweest. In principe ben ik voor 2 uur op de luchthaven en zal de douane dan ook niet passeren. Kunnen ze mij alsnog iets maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom betaal je je boetes niet gewoon. Dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat ze het wel kunnen zien. Ze checken immers je paspoort en gegevens bij aankomst. Maar wat Daphne zegt: als je gewoon de boetes betaald, is het probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het er niet op wagen. De Australische douane is daar zo streng en op macht belust, heb dat zelfs in Moskou nog niet zo meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet waar je overstapt. Maar zowel in Sidney als in Melbourne moesten de passagiers het vliegtuig uit. Zowel met British Ayrwys als met Quantas. Was gewoon transfervlucht, zelfde maatschappij en bagage werd niet doorgelabeld.
Vliegtuig uit, bagage halen, lopen, douane, lopen, bagage aanbieden, zelf op andere band zetten,en vliegtuig weer in. Was "schoongemaakt"
Dat noemt men daar niet streng maar strikt ::))

Antwoorden (2)

Ja zeker belasting technisch ben je niet in het land maar daar geldt wel de gewone wetten van het land.
anders kan je er iemand ongestraft vermoorden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe moet je voor overstappen in Australië minimaal een ‘Transit Visa’ hebben, zelfs om alleen maar over te stappen op een luchthaven en Australië meteen weer te verlaten. En een van de expliciete voorwaarden om dat te kunnen krijgen is dat je geen schulden aan de Australische regering hebt (cq dat je ze vooraf alsnog betaalt).
“You must have no outstanding debts to the Australian Government or have arranged to repay any outstanding debts to the Australian Government before this visa can be granted.”
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/771-#sub-heading-0

Echter: voor ingezetenen van een lange reeks landen (waaronder Nederland en België) bestaat er een soepeler uitzondering: mits aan de overige gestelde voorwaarden is voldaan (o.a. dat je een boeking hebt om binnen 8 uren Australië weer te verlaten) hoeven deze reizigers géén Transit Visa aan te vragen.
https://www.border.gov.au/Lega/Lega/Form/Immi-FAQs/do-i-need-a-visa-to-transit-through-australia

Bij de voorwaarden van deze uitzondering zoals ik die op de betreffende website lees staat niets over openstaande schulden cq boetes. Er is tenslotte ook geen aanmelding vooraf bij nodig.
Máár: aangezien de nationaliteit dus één van de voorwaarden is, moet je rekening houden met de omstandigheid dat je ter plaatse uiteraard wel de onnodigheid van het Transit Visa met je paspoort zult moeten aantonen. Zo kan je naam alsnog ‘vliegens’vlug in het systeem met lijsten van schuldenaren vergeleken worden en kun je mogelijk dan alsnog tegen de lamp lopen.
Je zou de gok dus kunnen nemen, maar zorg dan wel dat je ter plekke de schulden kunt voldoen, anders mis je tot overmaat van ongemak ook nog je overstap.

Toegevoegd na 12 minuten:
Voor de goede orde: de douane ('Customs') is er voor de bagage van de reiziger; het gaat in feite om de mate van toegangscontrole of uitreiscontrole op de persoon van de reiziger door de grenspolitie (in Nederland: de Marechaussee) ('Immigration').
In de spreektaal heeft men het (op Schiphol) inderdaad vaak over het gebied "achter de douane".