Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vallen haaien mensen aan?

Ik had al op internet gelezen dat haaien vaak per ongeluk mensen aanvallen doordat ze denken dat de mens een zeehond is, doordat je in de haai zijn territorium zit of dat die extreem honger heeft. Maar ik had een filmpje op Youtube gezien waarin mensen in een kooi onder water zaten om haaien te bekijken en verbazingwekkend ging de haai erg aggressief tegen de kooi aan beuken. Dus nou vraag ik me af of haaien wel mensen aanvallen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Normaal gesproken laten haaien mensen met rust. Wanneer een haai toch aanvalt, is dit vaak een vergissing van de haai. Haaien kunnen zwemmende mensen of mensen op een surfplank aanzien voor een zeehond of ander prooidier. Vaak neemt men aan dat haaien niet goed kunnen zien, maar dit is niet waar. Haaien beschikken over een goed ontwikkeld gezichtsvermogen. Echter, de ogen zijn aangepast aan de zee. Een andere reden waarom de haai aan kan vallen, is dat een mens het territorium binnen treedt. Dit is vooral gevaarlijk als haaien op zoek zijn naar voedsel, rond de schemering. Als haaien niet geprikkeld worden door bijvoorbeeld de geur van bloed, zijn ze meestal niet gevaarlijk. Het is zelfs heel goed mogelijk om zonder kooien te duiken bij haaien. Het is dan wel erg belangrijk dat ze niet gevoederd worden en dat ze met respect behandeld worden.
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
maar waarom vielen de haaien in het filmpje van youtube de mensen aan?
Reddie
7 jaar geleden
@JonSnow, omdat de gevoed werden of gelokt werden met voedsel.
Filmers willen geen dagen wachten op een haai.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou ook agressief worden als er een heerlijke etenslucht in huis hangt en de biefstuk in een kluis zit waar in niet bij kan..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding