mijn I.D is tot 30 sept. geldig, nu ga ik tot en met 29 sept. naar het buitenland (europa) met het vliegtuig, is dit geen probleem?

Toegevoegd na 12 minuten:
Griekeland (Kreta)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kan een probleem zijn. Er is een aantal landen dat als eis heeft dat het paspoort nog een half jaar geldig is na terugkomst. Naar welk land ga jij? Toegevoegd na 4 minuten: Op onderstaande site kun je per land kijken hoe lang je paspoort nog geldig moet zijn. http://www.cibt.nl/home.aspx?PortalKey=9999999&VDNLSplash=display Toegevoegd na 11 minuten: Bovengenoemde link geeft voor Griekenland: "Een paspoort/identiteitskaart moet tenminste geldig zijn tot na het verblijf. " Kortom: Als jij de 29e september in Nederland landt, is er geen vuiltje aan de lucht. Als er echter door onvoorziene omstandigheden (je krijgt een ongeluk, de Grieken staken, er is een actieve vulkaan as in de ether aan het blazen) iets gebeurt waardoor je je vlucht niet kunt halen, dan kun je voor veel problemen en hoge kosten komen te staan om je paspoort daar ter plekke te vernieuwen cq noodpaspoort aan te vragen. Better safe than sorry zou ik zeggen: verleng je paspoort gewoon nog even voor je vertrekt.

lijkt mij wel. opzich is het natuurlijk belachelijk maar als je vertraging krijgt of je vakantie verlengt heb je een verlopen paspoort en dan kan je niet zo makkelijk de grens weer over. Lijkt mij tenminste. Ik zou het in iedere geval verlengen!

Ik zal geen risico nemen: verlengen voordat je op vakantie gaat voor het geval dat.

Op www.Cibt.nl staat dat als je naar Griekenland gaat, het volgende: "Een paspoort/identiteitskaart moet tenminste geldig zijn tot na het verblijf." Oftewel, het hoeft geen probleem te zijn, het is alleen HANDIG als je hem eerder verlengt.

Bronnen:
cibt.nl

Ja dat is een probleem. Je kaart moet minstens zo lang geldig zijn als je verblijf in een ander land. Je kunt beter nu een nieuwe aanvragen alvorens je vertrekt

Voor Griekenland normaal niet, je ID verloopt immers ná je verblijf daar (en dat is voor griekenland de enige eis). Maar bedenk wel: één Griekse staking (die zijn er de laatste tijd nogal eens) en je verblijf is ineens langer dan gepland. Dan ben je in overtreding. Wordt je gesnapt, dan gebeurt dat door een ambtenaar die waarschijnlijk behoorlijk pissig is dat zijn pensioen jaren later zal beginnen. Wegens de eisen van o.a. Nederland. Dit lijkt mij een slechte tijd om afhankelijk te zijn van de redelijkheid van Griekse ambtenaren...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100