welke zee is ruwer, de noord atlantische oceaan of noord pacific oceaan?

Wij zijn al eens wezen cruisen vanaf california naar hawaii, de pacific over.
Dat was een rustige overtocht.
Nu wil ik een cruise boeken vanaf europa naar boston, via ijsland steekt deze redelijk noordelijk dus de atlantische oceaan over.
mijn vrouw durft deze zee niet over door 1 verhaal van andere mensen die zeggen dat deze zee ruwer is.

vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zit m in het jaar getijde . En gewoon geluk hebben . In de tijd Vd grote oceaan oversteken ( 1900 - 1950 ) ook tijdens de tweede wereld oorlog ging het zomer en winter door ja het kan een rustige zee zijn maar in het storm seizoen heftig . en ook met de zeilboten nu gaan ze liever via de Azoren ( de zuidelijke route ) maar ? En de Pacific ? Hey zelfde het zit m in het jaar getijde . Ps koud water is zwaarder en dus net wat gevaarlijker zeggen de echte zee bonken . De noordelijke route is die Vd Titanic :( Ik heb familie op Hawaii daarom wel vaak geweest daar zijn ook enorme golven zeker daar waar de diepe oceaan ineens ondieper wordt . Het zit m in de wind dus kies slim een goed jaargetijde blijf uit de storm periode .
Poet
8 jaar geleden
Is ze bang voor zeeziekte of voor zinken? Zal beide wel meevallen op die moderne grote cruiseschepen, ook met ruw weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ze is bang voor storm met hoge golven die over het dek zullen slaan.ik zou begin september willen gaan, is dat een stormperiode?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de herfst begint in Europa het storm seizoen . En in de zomer komen ze ook wel eens voor .

Antwoorden (1)

Over het algemeen geldt: Hoe dieper de zee (oceaan) hoe rustiger het aan de oppervlakte is.
Golven worden veroorzaakt door de getijdestroming (eb en vloed) van het water die weer veroorzaakt wordt door de draaiing van de Aarde en de invloed van de aantrekkingskracht van de Zon en de Maan.
Daarnaast ontstaan oppervlakte golven door opstuwing van het water als gevolg van wind.
Daarbij telt mee hoe diep de zee ter plaatse is.
Op de oceanen komen zeer lange golven voor van enkele tientallen tot wel 100rden kilometers lang die aan de oppervlakte nauwelijks waarneembaar zijn. De golven worden korter en hoger naarmate het ondieper wordt. Uiteindelijk 'breekt' de golf aan de kusten wat te zien is als de Branding.

In een ondiepe zee zoals de Noordzee (gemiddeld ca 35 meter diep) ontstaan makkelijk korte en zeer hoge golven (6 tot 8 meter en hoger) bij zwaar stormweer terwijl bij kleinere windkrachten de golfhoogte tot 2 meter hoogte kan komen.
De Noordzee is samen met de Oostzee de beruchtste zeeën ter wereld waar het flink kan spoken. Vooral de korte deining veroorzaakt bij veel mensen zeeziekte.

De Noordelijke Atlantische Oceaan ( het deel tussen Ijsland en Canada) is redelijk tot zeer diep maar er heersen vaak stormdepressies, meestal vanaf november. Door de windstuwing komen daar dan ook hoge maar betrekkelijk langere golven voor die voor grote schepen weinig problemen geven. Kleine schepen zoeken bij zulk weer direct de haven weer op.
De grote cruise schepen zijn allemaal uitgerust met stabilisatoren (intrekbare onderwater zijvinnen) die bijgezet worden als het weer verslechterd en die zorgen dat het schip praktisch niet gaat rollen en zwaaien. In voorwaartse richting gaan de meeste golven onder het schip door maar sommige golven zullen dan best nog tot over het dek kunnen komen of het schip optillen.

Die andere oceaan (de Grote of Pacific oceaan) tussen Amerika en Azië, is in het noorden, midden en zuiden zeer diep, tot wel 11 kilometer. Naar het noorden toe, dichterbij het poolgebied, geldt ook hier de grotere aanwezigheid van wind en stormdepressies die de golfhoogte flink kunnen opstuwen.