Moet ik een extra voorschrift halen bij de dokter voor de pil mee te nemen op het vliegtuig?

Ik en mijn vriend gaan voor de eerste keer op reis samen en gaan allebei voor het eerst met het vliegtuig op reis.
Nu weet ik dat voor bepaalde medicijnen het nodig is om een voorschrift of zo te halen bij de dokter.
Is dit ook nodig voor de anticonceptiepil die in je bagagekoffer zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
49.7K

Het beste antwoord

Nee, maar neem het wel even mee in het doosje waar het in hoort. Is makkelijker voor de douane mochten ze (ik kan het bijna niet voorstellen) niet weten wat voor medicijn dit is.
En even een tip: Neem zowel een strip mee in jouw handbagage als reiskoffer. Mocht de laatste vertraagd zijn of erger, kwijt raken, dan heb je er nog 1 in je handbagage.
Goeie vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fenana99
een jaar geleden
Niet in je reiskoffer meenemen! De lage temperatuur van het bagageruim van het vliegtuig kan de werking van de pil verminderen

Andere antwoorden (5)

Ik ben nog nooit gecontroleerd op medicijnen tijdens mijn reis. Heb altijd mijn pillen in mijn toilettas zitten in mijn koffer.
Anticonceptie wordt nooit gecontroleerd en kun je zo meenemen. Voor mijn zoon met diabetes had ik het voor de zekerheid wel mee, maar daar is verder nooit naar gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik heel wat pillen en reis ook heel wat af maar ben nog nooit op mijn medicijnen gecontroleerd en heb daar ook nooit recepten van bij me. Hoe kom je aan dat verhaal? Ik heb er nog nooit iets over gehoord.
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Wel aan te raden om een medicijn paspoort te halen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via verscheidene sites en een boekje 'Reiswijs' dat ik zag liggen op de gemeente. Ik reisde vroeger met de auto en dan moest dit ook niet, maar het is de eerste keer dat ik met het vliegtuig ga en ik weet niet voor welke medicijnen dit nodig is, zoals de pil en voor welke weer niet. Vandaar mijn vraag.
Bepaalde medicijnen in nederland worden gezien als drugs in andere landen. Daarom moet je een briefje bij je hebben van je behandelaar. Voor anticonceptie geldt dit niet.
12 jaar geleden
Je kan bij de apotheek vragen of ze je een medicijn paspoort geven, dit printen ze zo even voor je uit, kost niets.

Niet alleen makkelijk bij de douane, maar vooral als je om wat voor reden dan ook je medicijnen kwijt raakt of als je naar een arts moet in het buitenland.
Op dat paspoort staat de stofnaam van de medicijnen zodat je ten alle tijden dezelfde medicijn kan kopen.

Een speciale verklaring waar je het over hebt, heb je voor de pil niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een medicijnenpaspoort, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan dat gaan vragen in de apotheek? Is dit dan ook mogelijk in België? want hier reageren ook precies heel veel mensen van Nederland.. Groeten en alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan in Nederland , hoe dat in Belgie zit zou ik niet durven zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch bedankt voor de informatie,
'ik zal het eens navragen (;
Nee het is niet nodig daar voor iets extra' 's te halen, wel zou ik de medicijnen in de originele verpakking laten zitten en je kunt bij de apotheek een medicijnpaspoort vragen.Daarop staan alle medicijnen die door je huisarts zijn voor geschreven.