Hoe krijg ik me backpack schoon?

Mijn backpack gebruik ik al een tijdje redelijk intensief maar hij begint nu toch een beetje viezig te worden. Hoe krijg ik dit ding schoon kan ik hem in de wasmachine doen of is hier een ander proces voor?

Toegevoegd na 8 minuten:
O ja is wel even handig om er bij te zetten ik heb dus geen ijzeren frame die ik er uit kan halen. (Dat zijn wel hele oude backpacks)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K

Het beste antwoord

Bij nieuwe backpacks met een 'harde rug' zitten er metalen/kunststoffen stangen in, die je er vrij makkelijk uit kunt halen: bovenaan de rigtas onder die band (bij mijn backpack, die vrij nieuw is), zitten een soort flapjes die die metalen dingen op hun plek houden. Klap die op en je kunt de metalen stangen eruit trekken.

Vrijwel alle kunststof onderdelen (de sluiting van de heupband, de verschillende sluitingen van al die bandjes) kunnen eraf. Zou ik ook doen.

De rest van de rugzak kan in de wasmachine. Misschien is het een goed idee hem min of meer binnenstebuiten te trekken, zodat al die losse bandjes een beetje goed blijven. Lage temperatuur, niet te agressief wasmiddel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en niet centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zitten er van die metalen strips in die ik er uit kan halen. Grappig nooit geweten dat die dingen er in zitten.

Andere antwoorden (4)

bij de meesten backpacks kun je dat ijzeren frame er uit halen, dan kun je m gewoon in de wasmachine pleuren, op 30/40 graden moet dat geen probleem zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
ow mijn backpack is vrij nieuw en daar kan ik wel het frame uit halen.. maarehm, heb je nu wel een ijzeren frame en kan je het er nie uithalen? Dan zou ik een handwasje doen met biotex, tijdje laten weken, goed bewerken, met veel water uitspoelen en aan de waslijn hangen..
Of heb je sowieso geen ijzeren frame? als er ook geen andere verstevigde dingen zoals hard kunststof in zitten dan kun je m alsnog gewoon in de wasmachine doen.

Toegevoegd na 15 minuten:
en evt daarna je rugzak bewerken met waterafstotende spray
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig...in de wasmaschien PLEUREN..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EHH..wasmachine !
Ik doe hem altijd in de wasmachine.. er zijn speciale wasmiddelen te koop waar je de backpack mee kunt behandelen zodat die opnieuw waterafstotend en vuilafwerend wordt... Let wel even op een eventuele bodem, is die van kunsstof geen probleem, anders er uit halen en apart afpoets, en op ritsen e.d. dat je die goed sluit voor je gaat wassen.. gaan die later wat stroever dan een beetje siliconenspray er tussen spuiten en hij is weer als nieuw!
Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er meerdere en zo eentje van Kipling kan zonder probleem in de wasmachine. Als er metalen of harde onderdelen in verwerkt zijn dan wordt het anders. Dan loop je risico dat of de wasmachine of de backpack wordt beschadigd of zelfs beide.
Geef even aan wat voor eentje het is.
Ik zoek even in mijn boeken of ik er adviezen over kan vinden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Volgens het boekje kan je indien nodig een spons met lauw water gebruiken (ook aan de binnenkant.) Nylon, CORLURA en aanverwanten kunnen eenvoudig worden geïmpregneerd met een spray. De naden kunnen worden behandeld met "nahtdicht".

Als het goed is dan kunnen alle gespen en dergelijke los gemaakt en is er speciale zeep voor het reinigen van tenten te koop. Dan die spons erbij. Als je dat in een grote bak of in de badkuip gebruikt en het daar ook spoelt en hangend laat drogen (evt. het zware druppen met handdoek deppen.)
Het impregneren daarna is wel belangrijk voor een nieuwe vuilafstotende werking.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat ik zelf ook wel eens doe is kijken bij de fabrikant of het verkoopadres voor meer gericht advies van het materiaal zelf.

Toegevoegd na 14 minuten:
..meestal mogelijk via website of telefonisch.

Toegevoegd na 18 minuten:
Uiteindelijk een goede site gevonden:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon een sopje maken met 'Biotex' ofzo. Of van dat andere spul in van die roze bakjes. En dan met een doekje de backpack schoon maken...