Kan ik makkelijke 'emigreren' naar Bonaire zodra ik daar werk heb gevonden?

Aangezien het een bijzondere gemeente van Nederland is vraag ik me af of ik zonder paspoorten/verblijfsvergunningen rompslomp mijn spullen kan pakken en eindelijk kan verkassen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
6.2K

Antwoorden (2)

Bonaire is dan wel een (speciale) gemeente van Nederland, maar je hebt toch echt een verblijfsvergunning nodig als je er langer dan 6 maanden wilt verblijven.

Dat is overigens niet zo heel moeilijk. Je kan in principe een verblijfsvergunning krijgen als je in je eigen onderhoud kunt voorzien. Je hebt geen werkvergunning nodig als europees Nederlander. Als je dus een arbeidscontract hebt of voldoende geld op de bank hebt is de kans groot dat je hem krijgt.
Je hebt het volgende nodig:

Kopie geldig paspoort van elk gezinslid
Kopie geboorte uitreksel van elk gezinslid, niet ouder dan 6 maanden(af te halen in uw geboorteplaats)
Bewijs burgerlijke staat (getrouwd of niet)kopie huwlijksakte(niet ouder dan 6 maanden)
Bewijs van goed gedrag van elk gezinslid boven de 18 jaar, niet ouder dan 3 maanden
Voor kinderen een schoolverklaring van het huidige schooljaar
De leges worden aan het loket betaald.
Bij goedkeuring van uw aanvraag ontvangt u een oproepbrief
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als Nederlander heb je ook een werkvergunning nodig als je langer dan 3 maanden aan het werk gaat/blijft.
Het korte antwoord is, Nee. Zonder paspoort of verblijfsvergunning kun je niet zomaar naar Bonaire emigreren.
Helaas, om op Bonaire te komen moet je wel een paspoort hebben, anders kom je nog geen eens het vliegtuig in. Net zoals de lokale ID-kaart (de sedula) niet voldoende is als je naar Nederland wilt reizen.
Je mag maximaal 3 maanden werken op het eiland zonder werkvergunning, maar voor langer met je deze echt moeten aanvragen. Voor enkel verblijf, is dit pas na 6-maanden. Als je werk en een woning hebt, ben je al een heel eind. Maar je moet ook een VOG (verklaring omtrent gedrag), een uitschrijvingsbewijs van Nederland en een geboorteakte hebben.
Verhuizen naar Bonaire is gewoon een echte emigratie, dit betekent dat je hier in Nederland ook het een en ander zult moeten regelen met oa de Belastingdienst.
Ik heb zelf tijdelijk op Bonaire gewoond (en was geemigreerd), het proces is niet super lastig, maar ook niet zo makkelijk als het verhuizen binnen Nederland.
Op de website van de Rijksdienst Caribisch Nederland (waar Bonaire to behoort) vind je veel informatie.
Succes!