Hoe kom ik aan een document dat bewijst dat ik schroeven in mijn lichaam heb? Ik ga met het vliegtuig op vakantie

Het detectiepoortje op het vliegveld gaat hier waarschijnlijk op af. Ik las ergens dat ik dan een transplantatiepas of zoiets moet hebben.
Maar hoe kom ik hier aan? Waar moet ik dit aanvragen?
Voordat ik problemen ga krijgen als ik straks op vakantie ga.

Toegevoegd na 17 minuten:
Naar aanleiding van deze vraag: http://m.goeievraag.nl/vraag/501934
Dat de detectiepoortjes af kunnen gaan op metaal in je lichaam.

9 jaar geleden
in: Vakantie
36.1K
Ivana
9 jaar geleden
Als het goed is heeft je huisarts alle informatie. Bij hem kan je terecht voor een bewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal gaan ze niet af van de soort metalen die ze in je lichaam gebruiken.
Ik heb er een artikel over gevonden:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ntvg.nl%2Fpublicatie%2Fmetaaldetectoren-bij-veiligheidscontroles-doorgaans-ongevoelig-voor-metalen-implantaten%2Fpdf&ei=18FbU7LgLIaQOKPQgOgO&usg=AFQjCNERGhWh8RBbwiAR0IY3nEv4KNIkJg&sig2=O0zYiWsQGmqsBKliNcC4AQ&bvm=bv.65397613,d.ZWU&cad=rja Link is een beetje lang omdat het een pfdje is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook een stel schroeven in mijn rug zitten .
Maar ik heb nog nooit problemen gehad op de luchthavens .
Maar als er toch een alarm afgaat . is het tonen van het litteken wel genoeg .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een plaatje met schroeven in m'n schouder en ortheses met allerlei metaal om andere gewrichten. Nu ga ik zelden op vakantie, maar die keren dat ik geweest ben was dat nooit een probleem. Bij metaaldetectors in de rechtbank ook niet trouwens. Nu is mijn situatie wel anders want als ik door die poortjes moet gaan ze sowieso al af op m'n rolstoel, dus meestal moet ik apart er langs en fouilleren ze me gewoon. Maar als mij gevraagd wordt of ik ergens iets van metaal heb en ik zeg dat ik schroeven in m'n schouder heb, geloven ze dat altijd meteen. Ik heb nooit een vraag naar bewijs gekregen. Ik neem inderdaad aan dat eventueel een litteken tonen voldoende zal zijn.

Het beste antwoord

Woordvoerder Marechaussee:
"Het komt voor dat die poortjes bij van alles en nog wat gaan piepen, bijvoorbeeld ook als iemand een stalen neus in de schoen heeft of een broekriem met allerlei metaal eraan. Ook zitten er na een operatie wel eens metalen pennen in benen. Ook bij mensen met een pacemaker is de kans groot dat het alarm afgaat. Als het poortje gaat piepen, zal de betreffende persoon worden gefouilleerd en als dan blijkt dat die persoon niets spannends bij zich heeft, mag hij of zij gewoon doorlopen.
Iemand die weet dat-ie iets van metaal in het lichaam heeft en liever niet wil dat het piepje afgaat bij het poortje, kan een verklaring van de huisarts vragen waarin staat dat-ie bijvoorbeeld een nieuwe heup heeft. Die verklaring kan-ie laten zien aan de douane. Dat is handig, maar overigens niet verplicht.”
SimonV
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zal eens bij de huisarts navragen, dank je wel
SimonV
9 jaar geleden
Graag gedaan. Nog een citaat:
"Ik werk voor security op schiphol. Kans is groot als je door een MDP loopt, er dan signaal afgaat. Geef het gewoon van tevoren aan bij de beveiligingsbeamte, ze zullen je dan waarschijnlijk fouilleren." Voorbeeldbrief huisarts: To Whom It May Concern. I, Huisarts (naam arts) am Kaatje Mossel (naam patient)'s primary care physician (als deze beste man de huisarts is), and am writing this letter to inform you that Mrs. Mossel has a prosthetic (lichaamsdeel waar het om gaat). Please take this into account during any security screenings, as it might appear on the bodyscan/need to be removed/cause security equipment to sound an alarm (alleen gebruiken waar het om gaat). Please do not hesitate to contact me if you have any additional questions. Best regards,
Ivana
9 jaar geleden
Simon, dikke plus voor je hulp en antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Simon: "(alleen gebruiken waar het om gaat)." Hm.. bij "prosthetic hip" moet je dus niet laten staan "need to be removed"? :-P Zo'n algemene brief is prima, maar meestal gelukkig niet nodig. Als je het zelf uitlegt en dat ding gaat af zullen ze je inderdaad fouilleren. Ik ben ooit naar de UK gevlogen met allerlei artsenverklaringen op zak van een verzoek om m'n kant-en-klare katheters mee te mogen nemen aan boord tot een verklaring vanwege het gebruik van opiaten en andere middelen die onder de Opiumwet vallen. Ik ben wel een beetje gefouilleerd (meestal durven ze dat amper bij mij) maar heb de verklaringen nooit uit m'n tas hoeven halen. Het hangt er wel een beetje van af waar je heen gaat, als je naar de VS vliegt zou ik denk ik zulke brieven inclusief een bewijs van inschrijving in het BIG-register van m'n artsen meenemen!
SimonV
9 jaar geleden
Een brief is volgens mij geen waterdicht bewijs:
Als ik kwaad zou willen doen, zou ik in het weekend vliegen.
Een brief van een bestaande huisarts fingeren is zo gebeurd, áls ze de brief al willen zien is de kans heel klein dat ze de betreffende huisarts in het weekend ook nog eens gaan bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar dat ik voor ander bewijsmateriaal zou zorgen bij eventueel reizen naar de VS ;-). De verklaringen van mijn huisarts heb ik zelf geschreven destijds. Hij wilde ze wel ondertekenen, maar vond het schrijven van de brief zonde van z'n tijd. Bovendien kon ik het beter volgens hem. Dus inderdaad: enkel een brief zegt niks. De handtekening kunnen ze nergens mee vergelijken en ze gaan heus niet meteen bellen. Het is denk ik meer dat je bij eventuele twijfel de mogelijkheid hebt gecreëerd om je verhaal te controleren. Als zal dat inderdaad in het weekend wel erg lastig worden. In sommige regio's heeft de huisartsenpost inzage in de dossiers van de eigen huisarts, maar ik denk niet dat een dienstdoende arts zich graag voor zoiets leent. Controles zijn sowieso niet waterdicht, zo heb ik nog nooit op hoeven staan uit mijn rolstoel zodat ze het kussen of de zitting konden checken. Zelfs niet als ik zelf al aangaf dat ik eventueel een transfer kan maken of eventjes kan staan. En ik heb wel eens per ongeluk een schaar meegesmokkeld in het tasje waar de lader van m'n elektrische rolstoel in zat. Ding is nota benen door de scanner gegaan, ik realiseerde me later pas dat die schaar erin zat.

Andere antwoorden (1)

Die had de behandelend chirurg ja bij je ontslag al moeten geven.
Neem alsnog contact met hem of haar op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb geen idee wie die operatie heeft uitgevoerd, toen was ik 6.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En via het ziekenhuis waar u geopereerd bent? Mits dat nog bekend is.