Hoe kun je het best een enkele reis naar Mongolie doen met de auto?

Ik wil met de auto het traject Eindhoven - Ulaanbataar (Mongolie) afleggen.
Omdat we maar 6 weken hebben willen we een enkele reis maken. Dat betekend dat we de volgende opties hebben:

1. Auto kopen, naar Mongolie/ Baikalmeer Rusland rijden. Auto verkopen/schenken en terugvliegen.
2. Naar Mongolie/ Baikalmeer Rusland vliegen. Daar een auto kopen. Terugrijden en auto verkopen/slopen in NL.
3. Auto kopen, naar Mongolie rijden. Auto terugverschepen via China en zelf terugvliegen.

Optie 3 heeft geen voorkeur omdat we niet in China willen komen.
Optie 1 heeft wel de voorkeur maar ook nadelen omdat je in Mongolie geen auto kunt importeren van ouder dan 2004

Welke optie is de beste? En welke dingen komen er allemaal bij kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
2.9K

Antwoorden (1)

Lastige keuze.! Het voordeel van hier een auto kopen is dat je misschien meer kans maakt een relatief goede auto te kopen (onder andere in verband met taalbarriere) dan in bijvoorbeeld Rusland. Moet je wel rekening houden met het terrein daar omdat Mongolië nogal rotsig is, dus geen Volkswagen Golf :) (Dat trok ons Golfje in Noord-engeland ook niet).
Dus belangrijke punten zouden zijn dat de vering van de auto een beetje fatsoenlijk is, en dat hij redelijk hoog op de wielen ligt. Ze rijden daar overwegend in oude terreinwagens, meen ik.
Ander klein punt is misschien; beheersen jullie een beetje Russisch? Het schijnt dat er in Mongolië maar heel slecht Engels wordt gesproken, en overwegend Russisch, al is dit inmiddels wellicht veranderd.

Dat is zo wat ik me kan bedenken. Sucess ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Een 4x4 komt er sowieso en je andere argumenten zijn
precies waarom de eerste optie onze voorkeur heeft. Maar hoe kun je daar je auto verkopen/schenken. De auto zal geimporteerd moeten worden en je moet overschrijvingspapieren zien te krijgen zodat je er niet meer aan vast hangt als je terug in Nederland bent. En we spreken geen Russisch maar dat heeft juist zn charme tijdens de reis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In welk lang wil je precies de auto verkopen?
ben nog wat verder gaan zoeken, en kwam dit forum tegen met antwoord van een voormalige Sovjetman; http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=114158 Een auto verkopen in Rusland lijkt dus nogal wat haken en ogen te hebben, maar misschien is Mongolië makkelijker.
Hier een stukje van de site www.mongoolsverkeersbureau.nl ; "Per eigen vervoer
-...
Daarentegen is het wel mogelijk via Rusland naar Mongolië te reizen per auto, motor of fiets (er is geen busverbinding), mits u de auto ook weer uitvoert. De meest gebruikte overgangen zijn die in Altanbulag bij Sükhbaatar in het noorden (hoofdroute Ulan Ude-Ulaanbaatar) en Tsagaannuur in het noordwesten (hoofdroute Kosh-Agach-Ölgii)." Misschien toch optie 2 kiezen... ? Sorry voor de negatieve dingetjes, maar het blijkt dus ietwat lastig te zijn.. Je kan wellicht toch beter contact opnemen met een reisbureau wat speciaal over Mongolië gaat en daar info opvragen over de regelgeving