gnoes,zebra en gazelle zijn migranten. ze leggen jaarlijks vele duizenden kilometers af over de afrikaanse savanne ik oost-afrika. waarom doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
5.1K

Antwoorden (1)

Dat wordt veroorzaakt door de regenval in bepaalde gebieden. Zie de bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tijdens de jaarlijkse migratie trekken bijna 2 miljoen gnoes met hun pasgeboren jongen vanuit de Ngorongoro omgeving door de Serengeti richting de noordelijk gelegen Masai Mara in Kenia op zoek naar vers gras. Ze worden onderweg vergezeld van meer dan 450.000 gazellen en 250.000 zebra's.

Omdat de vlaktes uitdrogen en er geen voedsel meer te vinden is, is de migratie voor de gnoes (en zebra's en gazellen) de enige manier om te overleven. De kuddes zijn een makkelijke prooi voor leeuwen, luipaarden, hyena's, jachtluipaarden en gieren. Vooral de jongeren en zwakkeren moeten het ontgelden. Maar 1 op de 3 kalveren overleeft dit hachelijke avontuur. Het is dan ook een "survival of the fittest". Zodra ze bij de oevers van de rivier aankomen begint het zwaarste gedeelte van de reis. De oversteek dient zo snel mogelijk te gebeuren om de klaarliggende roofdieren voor te blijven. Door de woeste stroom wordt het nog zwaarder. Ook hier gaan weer tientallen dieren dood door verdrinking, omdat ze door de sterke stroming worden meegesleurd of ten prooi vallen aan de hongerige krokodillen. Als eindelijk de grasvlakten bereikt zijn, gaan de kuddes weer hun eigen gang. Zodra de regentijd voorbij is trekken ze weer richting de Serengeti. Deze cyclus herhaalt zich elk jaar weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hebben dat ook meegemaakt en dit verhaal kregen wij van onze reisleider te horen Wij hadden de pech dat in de Masa Mara het in september 2012 nogal regende en de dieren op dat moment hun tocht hebben uitgesteld. Hoeveel later ze alsnog de oversteek hebben gemaakt naar de Segengeti is voor ons onbekend. 1 week later waren wij na een lange tocht via de Amboseli in de Serengeti en toen waren ze er nog niet.
Toch hebben wij grote kuddes gezien. Alleen niet zo in beweging. Voor ons de eerste keer.. om nooit te vergeten.