Kun je met alleen een rijbewijs vanaf Schiphol vliegen naar Schengenlanden?

Ik ben net terug van een paar weken vakantie. Tijdens de reis ontstond een discussie over reizen naar Schengenlanden.
Iemand beweerde dat je niet persé een paspoort nodig hebt als je vanaf Schiphol naar een Schengenland vliegt, met een rijbewijs schijn je ook te mogen inchecken.

Is dit waar?

Toegevoegd na 11 uur:
Oke, wellicht ten overvloede: Vliegen als passagier uiteraard, niet achter een stuurknuppel.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Inmiddels heb ik met behulp van google uitgevonden dat het incidenteel wel eens toegestaan wordt (bij KLM) en alleen bij Schengen landen.

http://stewardess.startpagina.nl/prikbord/12577450/12643411/re-vliegen-met-rijbewijs#msg-12643411

Maar het hangt dus sterk af van de luchtvaartmaatschappij en de bereidwilligheid je te helpen. In principe kun je een hoop zorgen vermijden door gewoon een paspoort of ID-kaart mee te nemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
12.9K

Antwoorden (4)

Je hebt een id kaart nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt niet per sé een paspoort nodig. Je mag ook met een ID-kaart reizen. Maar met alleen een rijbewijs ga je niet ver komen. Een rijbewijs is in het buitenland namelijk geen geldig identiteitsbewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar heb je een vliegbrevet voor nodig. Een rijbewijs is niet geldig in de lucht.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahhaahahaaaa, geweldig antwoord! klopt helemaal. een + van mij hoor.
Hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad.
Reden waarom je niet met een rijbewijs mag reizen is dat je nationaliteit niet vastgesteld kan worden. Bij een id kaart en een paspoort kan men je nationaliteit vaststellen. Wel kun je je legitimeren met een rijbewijs. Je identiteit kan hier worden vastgesteld,maar dus niet je nationaliteit. Dat is de reden waarom je niet met een rijbewijs kan reizen en wel met een id kaart die alleen in bepaalde landen geaccepteerd wordt en een paspoort wereldwijd.