Betaal ik meer als ik mijn euro's in Nederland bij het GWK om Laat wisselen ipv in het land zelf?

Ga binnenkort naar Australië en wil eigenlijk al wat dollars halen, tenzij dat (veel) duurder is dan in Australië zelf

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of hier omwisselen duurder is dan daar omwisselen of andersom. Wat ik wel gezien heb is dat het loont om als je langer dan drie maanden gaat daar een bankrekening te openen en het geld daar op te storten. Daarnaast kun je er ook pinnen (misschien is een creditcard handig, mocht je die nog niet hebben). Ik denk dat je bank wel kan vertellen wat de kosten van pinnen in Australie zijn. Er staat de nodige informatie in de bijgevoegde link. Bronnen:
- http://www.australie.nl/id/1/341/geldzaken_australie.html

Antwoorden (2)

Hangt af van de bank waar jij je rekening hebt.

"Wanneer je vreemde valuta koopt of verkoopt bij het GWK of bank dan kost je dat geld. Hier ontkom je niet echt aan maar het loont wel om in 1 keer de bedragen en valuta te halen die je nodig hebt.

Wanneer je regelmatig bij het GWK geld moet wisselen kan het handig zijn om voor €1.95 tijdens zo'n transactie een bon te kopen zodat je dit de volgende keer niet hoeft te betalen. De tranasctiekosten zijn minimaal €3,25 en maximaal €7,50 (0.75% van de waarde).

Vooraf geld halen in Nederland is vaak trouwens niet eens nodig. Op de meeste luchthavens kan je pinnen en mocht dat niet lukken kan je altijd nog ter plekken wat Euro's inwisselen. Pinnen in het buitenland kan gratis zijn als je het juiste betaalpakket hebt bij je bank."

http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voorbereidingen/vreemde-valuta-andere-geldvragen-si764.html

De banken vergeleken:
http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voorbereidingen/banken-vergeleken-si561.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In NL is er weinig behoefte aan Australische dollars. De koers zal daarom relatief laag zijn. In Australië is wel behoefte aan Euro's, de koers zal daar hoog zijn. Dus koop bij aankomst op het vliegveld in Australië dollars van je euro's. Ook wordt er in Australië meer geld gewisseld dan In NL (omdat je binnen Europa nog maar weinig hoefte te wisselen) en zullen daarom de transactiekosten lager zijn.
Verder is het zo dat de transactiekosten per pinbeurt lager zijn dan bij fysiek wisselen. Dus haal in Australië direct bij een pinautomaat dollars. Neem gelijk een grote hoeveelheid geld omdat je perr pinbeurt betaalt.
Met de Credit Card geld opnemen is schreeuwend duur. Alleen voor noodgevallen.
Conclusie. Puinnen in Australië is het voordeligst.
Zorg er wel voor dat je bank pinnen mogelijk maakt in Australië. Sommige banken vragen aan hun rekeninghouders om zelf aan te geven of er (tijdelijk) buiten Europa gepind kan worden. Dit i.v.m. de vele fraudezaken met passen buiten Eutropa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet weinig van de geld markt maar dat de koersverhouding tussen Euro's en Australische dollars in Europa anders is dan in Australie wat je impliceert met "In NL is er weinig behoefte aan Australische dollars. De koers zal daarom relatief laag zijn. In Australië is wel behoefte aan Euro’s, de koers zal daar hoog zijn." is volgens mij echt onzin. Vandaar (-)