Waarom staat er vaak 'bad' in de naam van Duitse woonplaatsen?

Zoals bijv. Bad Neustadt an der Saale, Bad Brückenau, Bad Drillburg etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
9.8K

Antwoorden (2)

Dat geeft in Duitsland aan dat die plaats een kuuroord is. Een plaats mag pas het woord Bad voor de plaatsnaam zetten als dit is goedgekeurd door de autoriteiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Bad" wijst op de aanwezigheid van een 'bad'. Als voorbeeld Bad Neustadt:

"1853 ließ Gräfin Elisabeth von Haxthausen, Witwe von Werner von Haxthausen, die Heilquellen fassen und das erste Badehaus errichten. Den Namenszusatz „Bad“ trug die Gemeinde seit 1907. Am 1. Juli 1934 wurde Bad Neuhaus nach Neustadt eingemeindet.[1] Das Prädikat „Bad“ übernahm Neustadt."

In 1853 liet gravin Elisabeth von Haxthausen, weduwe van Werner von Haxthausen, de heilbron slaan en het eerste badhuis oprichten. De toevoeging van 'Bad' droeg de gemeente sinds 1907. Op 1 juli werd Bad Neuhaus gemeentelijk heringedeeld bij Neustadt. Het predikaat 'Bad' werd door Neustadt overgenomen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor bad? Zwembad, ligbad, stofbad, verfbad...
Computoon
10 jaar geleden
Zo'n kuurbad, waarin je je uit kunt kuren...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heilquellen... staat in het antwoord iHave. En Badhuis staat er ook...