Is het mogelijk om met een visum via esta (toeristenvisum) te werken voor een periode korter dan 3 maanden in Amerika?

Het gaat over volgend visum: esta.cbp.dhs.gov/esta/
Voor zover ik zie is het zowel business als pleasure, maar vallen daar ook stages/werk onder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Nee, absoluut niet.
Op een ESTA mag je alleen als toerist of zakenreiziger reizen.
Het is overigens geen visum maar een inreistoestemming visa-waiver). Met een ESTA mag je het vliegtuig in. Bij aankomst in de VS wordt door de immigratie-officer bepaald of je het land in mag.
Werken mag absoluut niet op een ESTA. Zodra de immigratie-officer de indruk krijgt dat je wilt gaan werken mag je per eerstvertrekkend vliegtuig retour naar NL.
Dus voor een stage zal je bij de US ambassade een echt (studenten)visum moeten aanvragen.
Utrecht
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als stagepersoon die feitelijk geen geld verdient? Het bedrijf in Miami (die ook een vestiging heeft in Brussel) heeft dit zelf voorgesteld, vandaar. Mocht ik een studentenvisum moeten aanvragen, enig idee waar ik dat moet doen? Ik zou normaal in februari moeten vertrekken, dus dat lijkt me nog regelbaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vind het een beetje vaag dat je dat soort dingen zelf moet regelen als het om een stage gaat. Regelt je school / stage bedrijf dit niet?
Ik heb een visum om offshore te werken in Amerika, deze aanvraag procedure duurde volgens mij 3 weken ongeveer. Hier wat info over stages en visa in amerika:
http://www.stagenodig.nl/buitenland/stage-lopen-in-amerika/
Citaat van bovenstaande site:
"In de VS is een stagiair een gewone werknemer." Misschien heb je hier nog wat aan:
http://visumdienst.com/verenigde+staten+van+amerika.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Er is (enige) ondersteuning voor een stageplaats te zoeken in Europa, maar wanneer we daarbuiten gaan is het alles zelf te regelen. Zal eens kijken in die websites, alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ondertussen gelukt. Ik word ingeschreven in België en doe een bedrijfsbezoek (van 2 maand) in Amerika. Op die manier is alles perfect legaal. Dank aan iedereen!