Kost het geld om te pinnen in het buitenland?

Ik vertrek binnenkort naar Berlijn.
Een vriend van mij, vertelde me dat ik niet zo veel moet pinnen in het buitenland omdat dit me geld zou kosten (administratiekosten neem ik aan).

Is dit waar? Kost pinnen in Berlijn geld? Zo ja, hoeveel?
Ik heb een Rabo Europas (Met Maestro logo)

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Antwoorden (3)

Aan pinnen in veel buitenlanden zitten transactiekosten. Dit geldt niet voor Duitsland.

"Sinds enkele jaren hoef je geen transactiekosten meer te betalen voor geldtransacties in euro’s in landen die tot de eurozone behoren en in een aantal landen die (deels) onder het bestuur van een Europees land vallen. Overboekingen, betalen met een bankpas en het geld opnemen in euro’s mogen niet meer kosten dan wat je in eigen land kwijt bent. Dat betekent in de regel dat het geld opnemen via een geldautomaat in deze landen gratis is. Als het om andere valuta dan de euro gaat geldt dit echter niet. In dat geval worden er wel kosten in rekening gebracht die vaak bestaan uit een vast bedrag plus een percentage over het totale transactiebedrag.

eurolanden
In de volgende eurolanden kun je zonder kosten euro’s uit de geldautomaat halen: België, Cyprus, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Slovenië, Spanje en Slovakije.

geen transactiekosten
In de volgende landen worden er geen transactiekosten berekend als het gaat om de euro. Alles wat je in lokale valuta doet kost je wel geld:
Tsjechië, Denemarken, Estland, Letland, Litouwen, Hongarije, Polen, Zweden, Groot-Brittannië, Bulgarije, Roemenië, IJsland, Noorwegen, Liechtenstein, Zwitserland, Martinique, Guadeloupe, Frans Guyana, Réunion, Gibraltar, de Azoren, Madeira, Canarische Eilanden, Ceuta, Melilla en Aland."

http://www.vakantienieuws.nl/handige-tips/gratis-geld-pinnen-in-het-buitenland/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betalen en geld opnemen in Euro's binnen de Eurozone landen kost je niets met een Rabo Wereldpas.
Maar let op: Bij een buitenlandse geldautomaat kan het voorkomen dat de betreffende bank kosten in rekening brengt voor het gebruik van de geldautomaat. Je wordt hierover tijdens de geldopname geïnformeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een europas. Geld dit daar ook voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het betreft EU wetgeving, geldig voor alle banken.
Je kunt gewoon pinnen hoor. Geen extra kosten!