Hoelang mag je in het buitenland verblijven als je daar werk hebt?

Na mijn studie wil ik graag een half jaar of een jaar naar het buitenland, maar dan ook echt buiten Europa. Mag dit als je in het land werkt hebt? Of is dat verboden?
Ik zat vooral te denken over Japan. Als het buiten europa niet mag, zou ik graag naar Frankrijk willen. Zijn de regels dan anders binnen Europa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
3.9K

Antwoorden (2)

Aroundtheglobe geeft daar heel aardige informatie over:

'Het schijnt landelijk vast gelegd te zijn dat je wettelijk verplicht bent je uit te schrijven bij je gemeente als je meer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. We zijn dit nog verder aan het uitzoeken want het blijkt dat lang niet alle gemeentes op de hoogte zijn van deze regel! sommige hanteren 6 maanden en andere 12 maanden. Uitschrijven MAG altijd! Daar is geen minimum verblijf in het buitenland aan verbonden Maar voor de zorgverzekering moet je minimaal 12 maanden in het buitenland verblijven om daar eventueel onder uit te kunnen komen!!! ( eigenlijk 12 maanden en 1 dag). Daar hebben we weer een heel eigen hoofdstuk over geschreven'

Toegevoegd na 4 minuten:
In de link ook heel veel informatie waar je op moet letten als je gedurende langere tijd naar het buitenland gaat. Deze site staat bekend als DE site voor de wereldreiziger.
12 jaar geleden
Binnen Europa mag je als Europeaan in elk land gaan werken en wonen.
Buiten Europa zeker niet. Voor veel landen moet je een visum hebben. Meestal is dat voor maximaal drie maanden en alleen als toerist. Dan mag je er dus niet werken. (Net zo min als dat iemand uit bv Afrika hier zo maar mag komen wonen en werken).
Hoe dat zit varieert per land en moet je van te voren uitzoeken. Vaak zal je dan het werk ook al van te voren moeten regelen.
Denk ook eens aan een stage na de studie, dat is makkelijker te regelen. Bv via Aeisec.