waar in Europa zijn stranden van wit zand?

De zee in het Caribisch gebied lijkt zo helder (turquoise blauw) omdat het zand op de zeebodem wit is. Maar is dit ook ergens in Europa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. het bruist van het leven. De alg is de basis voor een rijk ecosysteem onder water.
De zee in het Caribisch gebied lijkt zo helder (turquoise blauw) omdat het zand op de zeebodem wit is. bron:http://www.goeievraag.nl/vraag/water-caribbean-helder.279887
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je gelijk in, sorry

Het beste antwoord

De zee in het caraibisch genied lijkt niet helder, het IS helder. Er zit redelijk veel voedsel in het water, wat leidt tot hoge groei van koralen en vrij-zwevende algen. Echter, omdat er ook zo veel dieren leven in het water zit, blijft het water schoor en helder. Dit in tegenstelling tot bv de noordzee.

Je kan er vanuit gaan dat je langs vrijwel het gehele middellandse zee mooie zandstranden tegen kan komen. Ik ben ze zelf in Frankrijk, Spanje, Italie, Kroatie tegen gekomen. Zoals je niet binnen enkele kilometers van riviermondingen zit, zal het water ook helder zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Zie voor het bewijs van helderheid mijn avatar. Genomen op Curacao, enkele meters afstand. Probeer in Nederland op enkele meters afstand maar eens iemand te fotograferen in zee. Dat lukt niet, omdat er zoveel organisch materiaal in het water zit.
De enige redenering die wel relatie houdt tot het zand: Er is geen modderige bodem. Daardoor woelt het water / de vissen geen fijn organisch materiaal omhoog. Dus een zand-bodem helpt wel het water helder te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij sommige Griekse eilanden heb ik dat ook geconstateerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Delen van croatie ook als je naar de juiste gebieden gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sardinie, bijv stintino, Tortoli. In het zuiden van Sardinie vind je mooie.