Hoe kom je door een busreis van 12 uren heen?

Over een week gaan we met school naar het buitenland voor een schoolreisje.
Dan hebben we een busreis van 12 uren.
We vertrekken zondagavond 21:00 en komen een uur of 11 aan op onze bestemming.
Dan gaan we gelijk op rondreis en geen rust.

Hoe kom ik die busreis door?
Hoe kan ik goed ervoor zorgen om te slapen in de bus?
Hoe hou ik mezelf op de been de hele dag?

Heeft iemand tips ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Slapen, is nogal moeilijk omdat we met z'n zestigen in een luxe touringbus zitten.
Wat moet ik hier van voorstellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
11K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet echt een oplossing, met z'n zestigen in een luxe touringkar, geen idee wat ik daar voor moet voorstellen.

Het beste antwoord

Dat probleem ken ik. Ik kom net terug uit Rome met een busreis van ongeveer 25 uur op de heenweg. We gingen de dag dat we aankwamen in Rome ook direct de stad in voor een wandeling. Ik ben vandaag weergekomen en ben ook zeker wel moe nu, maar ben de reis best goed doorgekomen
Een paar tips:
-neem een kussen mee, endan niet zo'n kleine maar een normaal kussen. Dit ligt echt het fijnste. En niet alleen ik vond het fijn. Ook anderen die zelf een klein kussentje hadden meegenomen vroegen mij vaak om het kussen even te mogen lenen op de momenten dat ik niet sliep. En op dagen dat we in Rome zelf bleven kon je het kussen gewoon in de bus laten. Op dagen dat je dan weer met de bus wegging kon je je kussen zo weer pakken.
En leen je kussen niet uit als je denkt dat je binnen korte tijd wil gaan slapen.
-ga naast een vriend(in) zitten en het liefst ook nog dicht bij andere vrienden. Zo kun je altijd wel met iemand praten.
-neem muziek mee zodat je jezelf snachts een beetje kunt afsluiten voor anderen
-zorg dat meerdere mensen dvd's meenemen. In bijna elke bus zit een dvdspeler en dit zorgt voor opvulling van een aantal uurtjes
-ga aan het gangpad zitten. Dan heb je meer bewegingsruimte voor je voeten en benen.
-als het even kan zorg dan dat je 's nachts alleen komt te zitten. Je kunt dan op de twee stoelen gaan liggen en dat is bijzonder prettig.
-zoek een plekje uit met voldoende beenruimte. Er zit vaak veel verschil tussen de verschillende stoelen
-neem voldoende proviand mee, maar ook niet teveel dat je misselijk wordt
-probeer niet te veel te gaan zeuren over een slechte nachtrust want daar heeft iedereen last van.
-Geen (overmatig) alcoholgebruik op de laatste nacht want je mag niet mee in de bus als je dronken bent ivm veiligheid.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

- Neem een kussentje mee voor in de bus, waar je tegenaan kunt lenen / je hoofd op kunt leggen
- Neem iets mee waar je films op kunt zetten (en oortjes)
- Neem boekjes mee
- Neem een mp3-speler mee, als je wilt slapen val je meestal makkelijker in slaap met muziek dan met veel gepraat om je heen
- Neem een lekker warm vest mee, kan je als dekentje gebruiken voor onderweg
- Neem spelletjes mee

Zulke dingen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je 17e kan je zowieso nog redelijk goed met een onderbroken nacht. De beste rust krijg je door te gaan slapen. Zoek een stoel een beetje voorin de bus; De meeste lolbroeken gaan meestal achterin zitten.

Neem eventueel een ipod oid mee, en laat rustige muziek zachtjes spelen, om geroezemoes te overstemmen. Geen alcohol, wel vocht drinken. En gewoon met je ogen dicht zitten, dan rust je ook al uit.

De dag doorkomen? Gewoon meedoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn ook een keer met de gehele klas naar Barcalona gegaan, in de nacht gerezen, hele dag leuke dingen gedaan, en de nacht erop.

In de week voordat we erheen gingen deed iedereen stoer; "nee joh ik ga niet slapen", "ik blijf 70 uur wakker!", en dat soort kreten. Echter om een uurtje of 2 lag iedereen al te slapen inclusief de ADHD-persoontjes en de grootste schreeuwers die riepen dat ze niet gingen slapen.

Na 5 uur in een bus te zitten, zeker als het donker is, zeker als er niets te doen is, zeker als je mensen om je heen in slaap ziet vallen, val je vanzelf ook wel in slaap:)

Je kan wel zeggen dat slapen geen oplossing is, maar dat verzeker ik je nu, dat gaat echt gebeuren.

De volgende dag heb je dus een aantal uur slaap gepakt, en kan je makkelijk een hele dag doorkomen, net zo goed als dat je nu ook om 8 uur opstaat en pas om 12 uur gaat slapen. En voor een 17 jarige is het echt wel mogelijk om maar 4 uurtjes te slapen en daarna de gehele dag actief te kunnen zijn.

Gewoon niet teveel zorgen erover maken, je kan wel filmpjes en spelletjes en alles meenemen om de nacht door te komen, maar dan ben je zelf de eerste die de volgende dag al om 1 uur in de middag voor apegapen ligt. ;)

Veel plezier in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer voorin bij het raam te gaan zitten. Dan kun je tegen het raam aan leunen. Neem een kussetje mee voor je hoofd. Ga in een lekkere houding zitten en probeer te slapen. Neem muziek mee of een spannend boek.

Ga naast een vriend/vriendin zitten en maak gezellig een praatje. Of ga spelletjes doen. Een leuk spelletje vond ik altijd (maar dat moet je wel met een groepje doen): nummer 1 begint en zegt: er was eens... Nummer twee noemt een volgende zin, nummer 3 een volgende en zo verder. Zo maak je een heel verhaal. Je kunt het zo grappig/gek/serieus maken zoals je zelf wilt.

Toegevoegd na 50 seconden:
Als je per se wel wilt slapen of als je heel erg moe bent, dan kun je oordoppen meenemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En... (ik spreek uit ervaring) als je het met zn allen gezellig maakt, gaat de tijd sneller als je denkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zamel wat geld in, koop wat leuke prijsjes en speel bingo. Verloot aan het eind ook het bingospel. Zo ben je weer n tijdje verder. Op een gegeven moment wordt iedereen moe en gaat wat dutten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje kinderachti, niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het nou kinderachtig is of niet, het kan hartstikke leuk zijn. Heeft mijn dochter van 18 ook net gedaan toen ze met haar klas in het kader van haar opleiding een studiereis maakte. Ik vind het eerlijk gezegd veel kinderachtiger om je af te vragen of zo'n manier van tijd verdrijven kinderachtig is. Wat zou het uitmaken?
1 tip trek s nachts in de avond je schoenen uit je voeten zeten nog al uit op
voorderest laat alles over je heen komen
sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk lol maken met je vrienden. Ga naast iemand zitten waar je veel lol mee kunt maken.
Je kunt van een luxe touringsbus verwachten:
-Tv met DVD
-Ruime zitplaatsen
-Muziek
-(Ligt eraan hoe groot maar misschien een tafel)
-Goed licht

Hier heb ik een paar ideeën opgeschreven:

-Zorg dat je muziek op je mobiel/mp(3,4,5) en luister muziek (wel met oordopjes anders worden de leraren gek xD)
-Neem een kusentje mee waar je tegen aan kunt liggen/ leunen
-Neem een boek mee
-Neem iets mee waarop je films kan afspelen
-Puzzel maken.
-Mini spelletjes meenemen voor in de bus (Van MB of andere merken. Bijv. Onderuit of levensweg)
-Neem een pakje kaarten mee. Dan kan je bijv een potje pesten me je buur- man/vrouw
-Neem oordoppen mee. Als je bijv. wel moe bent of ff rust wil doe dan je oordoppen in.
-Neem een paar touwtjes mee dan kan je er iets van maken (doormiddel het touwtje aan elkaar te knopen en en uiteindens aan je 2 duimen en pinken/ringvinger/middelvingers te doen en dan een eroverheen en eronderdoor enz.)

Doe als je moe wordt je schoenen uit. Dan komen je voeten tot rust en dan kan je er morgen tegenaan.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je wel heel veel te vertellen tegen je klasgenoten....
Ook zal er tijdens de reis wel uitleg gegeven worden onderweg. Neem ook een boek, ipod, boek speelkaarten of ander gezelschapsspelletje mee. Je zal zien, de tijd zal snel voorbij zijn. Indien je echt te moe bent zal je zeker kunnen slapen op die luxe-touringbus. De zetels kunnen zeker achterover leunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeker een kussen meenemen en oordoppen! Een dekentje zou misschien ook kunnen maar dat is niet handig als je het moet mee dragen. Voor de rest om de reis door te komen een mp3, een boek, wat lekkers om te eten en te drinken (neem sowieso water mee). Misschien een spelcomputer en als je klasgenoten die ook meenemen dan kunnen jullie tegen elkaar spelen.

Meestal worden er ook films gedraaid dus dan ben je ook wel even zoet. Veel sterkte!

Toegevoegd na 55 seconden:
Ohja de buschauffeur doet de lichten uit om een uur of 12. Dus dan wordt iedereen wel stil en de meeste gaan wel slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet te moe wilt worden, ga dan gewoon relaxen. Neem muziek met oortjes mee, of een boek/tijdschrift. Als je misschien toch nog wat wilt slapen, neem dan oordopjes mee. Wij hebben thuis oordopjes die heel goed werken, deze kun je bij de hema kopen:
http://www.hema.nl/winkel/vakantie-er-op-uit/reisaccessoires/oordoppen-(18600044)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lange reizen lijken korter met Quizpels. Dat zijn raadsels die door te bevragen kunnen worden opgelost.
Je vindt er een aantal hier http://www.beleidsimpuls.nl/puzzels_en_raadsels.php
Typ bij ZOEK bijv. 'glaasje drinken' of 'dood op de vloer' en je hebt een paar voorbeelden.
Als je je gedurende de busreis zelf strikt houdt aan het beantwoorden van de vragen met alleen maar ja of nee, ben je op je bestemming vóór je er erg in hebt.
En als iemand het erg saai mocht vinden .... valt hij automatisch in slaap! Ook een oplossing!