Heeft iemand welleens de pas van de st. Gothard gereden?

En zou je dit adviseren als de wachttijd van de tunnel bijvoorbeeld langer dan 2 uur bedraagt?

Wij verwachten daar namelijk zaterdag 1 augustus te passeren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Vroeger heb ik het wel gereden. Als je dit als "uitje ziet" (het is tenslotte vakantie) dan is het een spectaculaire route. Tunnel is alleen leuk als je er meteen door kan. Dan is de lengte van de tunnel natuurlijk een geweldige ervaring.

Staat de tunnel helemaal vast, dan is het op de pas ook druk (aan het begin), maar verderop zal het wel mee vallen.

Met caravan kan het wel, maar zou ik zelf niet zo snel voor kiezen. Als je ook op de pas in de file staat, dan is het geen pretje voor de motor. De weg is niet te stijl (10-12%), maar je moet wel in de juiste versnelling rijden. Voor verhalen van enthousiaste carvantrekkers die de pas hebben genomen, zie de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
........en als je dan ook nog een linnen kap hebt is het helemaal een belevenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me dan helemaal geen probleem. Het is een mooie route, maar als je het liefst in één keer door rijdt wel om én vermoeiend. Het maakt nogal verschil uit of je die dag 900 km wilt rijden of 200.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vandenprinsch: Je hebt natuurlijk altijd prinsen en het gewone volk ;o)

Andere antwoorden (4)

Ik heb deze pas ca. 4 of 5 keer gereden. Het is echt de moeite waard. Fantastisch panorama en als je 2 uur wachttijd voor de tunnel heb zou ik er niet eens over nadenken. Gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb ik gedaan. Het is een waar genot.
Als je de tijd hebt, of de tunnel vol zit en het weer is goed is het zeer aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, is mooie route. Goede wegen, niet al te smal.
Zelfs met een caravan is het te doen.
Over de pas rijden kost 45 minuten meer dan door de tunnel, maar aangezien je voor de laatste regelmatig dus meerdere uren moet wachten, lijkt de keuze me niet moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige route maar vooral als je veel tijd hebt en dat heb jij niet.