Wat betekent het als de vliegtuigraampjes te heet worden?

Gisteren gevlogen en stewards voelden aan diverse raampjes en keken naar beneden naar de romp of de vleugel. Op mijn vragen kreeg ik vage antwoorden als niks aan de hand enzo. Pasagiers zeiden dat de raampjes te heet werden. Ik was bang. Wat kan dit betekend hebben?

de steward belde ook nog 2 x naar de cockpit. Ik kon niet zien of de motoren rookten want ik zat links achter en hert gebeurde rechts in het midden. Maar we vlogen gewoon door en er gebeurde verder niks. Ik rook ook niks maar ik was wel bang.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Passagiers zeggen van alles. Aangezien je in een vliegtuig alleen met je directe buren kunt praten, krijg je het effect van het doorfluisterspelletje dat je vroeger als kind vast wel eens hebt gespeeld. Dan weet je hoe een boodschap onderweg kan veranderen.

Raampjes worden niet heet door invloeden van buitenaf. Als ze dat al zouden worden, dan is er echt iets gigantisch mis, bijvoorbeeld een grote brand van lekkende brandstof of zo, of een brandende motor. In die gevallen hoeven de stewards niets te doen, zulke ernstige dingen merken de piloten zelf ook wel. En dan vliegen ze zeker niet gewoon door.

Het lijkt me veel waarschijnlijker dat iemand het ventilatiesysteem niet helemaal vertrouwde. Ofwel de temperatuurinstelling van de kabinelucht, ofwel de verdeling. Aangezien die lucht aan de zijkant van de romp naar binnen komt, moeten de stewards daar voelen of er voldoende lucht wordt geblazen, en of die lucht de juiste temperatuur heeft.

Misschien heeft een passagier met vliegangst het heel heet gekregen, en geklaagd over de temperatuur. Zoiets.

Wil je zekerheid, vraag het dan aan de luchtvaartmaatschappij, met vermelding van datum, vluchtnummer, vertrekpunt en bestemming. En laat het ons dan ook meteen even weten. ;-)