kan je cuba ontdekken als je de hele tijd in hetzelfde hotel verblijft?

mijn reisgenoten willen niet telkens van hotel wisselen, maar door de grootte van het eiland vrees ik dat de excursies naar bezienswaardigheden duur zullen uitvallen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Ik ben in Cuba geweest en het is gewoon ondoenlijk om alles te bezoeken terwijl je in het hotel in Havana blijft. Niet alleen de afstanden zijn een probleem, ook het rijden zelf. De wegen zijn niet slecht, eeeh... dat wil zeggen: er zitten hier en daar grote gaten in de snelwegen, maar gezien het feit dat de snelwegen daar breder zijn dan hier en met vele malen minder auto's kun je daar makkelijk om heen cirkelen.

Ik raad je aan naar Havana te vliegen, daar dan een dag of drie a vier te blijven om de stad recht aan te doen (want het is echt een heel mooie stad).
Dan zou ik naar het westen rijden, naar de regio Piñar del Rio, daar kun je je ook zeker wel een dag of 3 goed vermaken (in onze autorondreis moesten we op één dag heen en weer naar die regio: wel te doen, maar dan zie je zo ontzettend weinig).

Daarna rustig naar het oosten doorrijden: Trinidad is een heel mooie stad met veel geschiedenis. Rij dan door naar Sancti Spiritu, niet veel verder, maar erg gezellig.

Het gebied rond Santa Clara is ook schitterend (en staat bol van de geschiedenis, met o.a. een groot standbeeld van Che Guevara.
Verder naar het Oosten ging onze rondreis niet, maar ook daar zijn heel veel mooie gebieden.

Wij eindigden onze rondreis met drie dagen niksen op het strand in Varadero.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Lijkt me niet handig, om steeds in hetzelfde hotel te blijven zitten. Dan blijf je in hetzelfde cirkeltje rondgaan. Je moet hoe dan ook reizen, of je nou in hetzelfde hotel zit of steeds een ander hotel pakt, maar het is natuurlijk logistiek handiger om af en toe een ander hotel te nemen dat dichter bij de bezienswaardigheden ligt die jullie willen bezoeken. Dus om de zoveel tijd van hotel naar hotel gaan, daar een paar dagen blijven en de omgeving verkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een land te ontdekken moet je de bezienswaardigheden overslaan, dus dat kan prima vanuit een hotel, soms hoef je het hotel zelfs niet uit om veel over het land te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Het land is op zijn breedste punt rond de 240 kilometer breed en z'n 1000 kilometer lang. Het land kent relative vlaktes, maar ook bergachtige streken met dus haarspeldbochten. Als je daar dus een rechte lijn van 100 kilometer trekt dan kan je best wel eens het 2 of 3 voudige moeten rijden om op dat punt aan te komen. Daarbij zijn de wegen daar niet wat het hier is en het materieel op de wegen is ook bij lange niet wat het hier is. Vooral op het platte land. De steden zijn wel redelijk. Dus even 140 over de snelweg Groningen - Amsterdam kan je daar wel vergeten. Er bestaan ok heel veel onverharde wegen. Plus dat de mentaliteit daar niet zo hurry up als in Nederland is. Hoe harder je daar toetert hoe dwarser dat ze gaan liggen.

Download en installeer eens Google Earth en verken zo het land van te voren en bekijk de vele foto's die je aan kan klikken. Dan krijg je een goed idee hoe het eruit ziet en wat de afstanden zijn. Je bent de hele dag aan het reizen en als je terug komt bij je hotel heb je nog niets gezien. Op die manier moet je genoegen nemen het land achteraf thuis te bekijken aan de hand van de foto's.

Het is een groot land en het is een warm land. En dan is de hele dag in een gamele huurauto zitten niet te doen. Beter kan je daar een terrein motor huren. Die zal je daar ook regelmatig zien rijden. (of het met de laatste 10 jaar zo snel zijn veranderd maar dat zie ik niet zitten omdat de mensen met dat klimaat veel rustiger leven dan wij hier.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een zelfde hotel blijven heeft zijn voor en nadelen. Wanneer je voor het ganse verblijf betaalt ....komt het veel goedkoper uit in het hotel te blijven....wanneer je het een goed hotel vindt , waarom veranderen?
Een nacht in een ander hotel kan vrij duur uitkomen en tegenvallen.
In Cuba kan je voor een zeer schappelijke prijs een chauffeur huren. Die mensen weten zeer goeie plaatsen en bij vrienden van mij is het zelfs gebeurd dat ze bij familie konden overnachten.
Iemand kennen doet daar wonderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een grote excursie maken : Ok
Maar Cuba is te groot om in 1 reis volledig te kennen.
Wanneer je in een straal van 100 km blijft , moet je in pricipe niet veranderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een grote excursie maken : Ok
Maar Cuba is te groot om in 1 reis volledig te kennen.
Wanneer je in een straal van 100 km blijft , moet je in pricipe niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spreek van maximum acht jaar terug.De wetten zijn misschien veranderd , dat kan ik niet bevestigen.
sorry.
Als je naar cuba gaat, is het wel de moeite waard om het land te leren kennen. Als je vrienden alleen maar aan het strand willen liggen is het zonde van het geld. Dus spreek goed af wat iedereen graag wil. Want ik zou niet zoveel geld uitgeven aan een reis, als je niks ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets meer van Cuba wilt zien, zou ik een fly and drive boeken.

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel tijd je hebt en hoeveel geld je hebt.

Maar twee weken in hetzelfde hotel aan het strand en vaak ook nog all inclusive zullen je weinig van het land laten zien.

Je kunt natuurlijk ter plaatse een huurauto nemen en er zelf op uit trekken, maar als je steeds naar de zelfde plek moet terugkeren om te overnachten, zal je actieradius, de circel rond je hotel je toch beperken om meer van het land te zien.

http://www.skybreakers.nl/Flydrive_Cuba.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat kan niet. Je MOET op pad om iets van het land te zien.

Vorig jaar ben ik zelf naar Cuba geweest. Buiten het feit dat dit éilandje'belachelijk groot is, is het ook nog eens zo dat het vervoer niet heel snel gaat vanwege het ontbreken van een goed wegennet. Vervoer sneller dan 70, 80kpu kom je niet vaak tegen.

Tot een paar jaar geleden was Cuba makkelijk te bereizen, via liften & lokale bussen ed. Helaas is de overheid nu strenger dan voorheen: Je mag als buitenlander alleen in speciale toeristen bussen reizen, en in veel toeristische gebieden zijn er speciale toeristen taxi's. Alleen mensen die een hotelvergunning hebben gekocht mogen toeristen thuis ontvangen. Deze casa particulares zijn overal in het land te vinden waar toeristenbussen stoppen.

De genoemde fly and drive optie is an sich een idee. Echter, probleem hierbij: Vrienden van mij hadden die optie, en daar bleek dat auto niet beschikbar te zijn. Toen ze uiteindelijk wel een auto hadden, bleek dat onderdak alleen beschikbaar was in de toeristischere gebieden, waar je dus ook met de bus heen kan.

Hou er bij transport met bussen rekening mee dat het in de drukkere periodes lastig kan zijn om een bus te krijgen: Vorig jaar was er ondercapaciteit voor alle mensen die mee wilden.

Een mooi land, maar niet eenvoudig om rustig rond te reizen.

Toegevoegd na 6 minuten:
zie ook: http://www.casaparticularcuba.org/ en een fototjes van een ervaring tijdens onze trip; We werden uitgenodigd voor een verjaardag door de schoonmaker van de 'casas' waar wij verbleven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noway, Je MOET een x naar een cubaanse markt gaan! In het hotel kan je niks van de cultuur zien.
En de mensen ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet heel Cuba. Maar je kan wel ervoor kiezen om de streek waar je verblijft helemaal door te kammen. Dus als je vanuit een vast punt wil gaan werken bereid je dan goed voor wat en waar je wil gaan zien/doen/beleven in het mooi Cuba. Prettige vakantie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog als toevoeging op allerlei tips, waarvan de belangrijkste is niet op één plaats blijven, maar rondreizen.
Mocht om gezondheidsredenen niet kunnen, probeer dan met binnenlandse vluchten per vliegtuig(je) of heli toch een paar belangrijke plaatsen te bezoeken.