Wie heeft er al eens zelf een 2e hands auto naar Marokko of Tunesie gereden en daar verkocht? Hoe zit 't met wetgeving en belasting, invoer, douane?

Mogelijk wil ik mijn oude, maar prima werkende bus naar Marokko of Tunesie rijden en hem aldaar verkopen. Het is maar een idee. Maar waar moet ik rekening mee houden? Hoe gaat het bij de douane (invoer) terplaatse? Kan ik de bus gewoon aan een particulier verkopen? Krijg ik nog een bijzondere (na)heffing van de belastingdienst? Moet ik aan de grens al gelijk kenbaar maken dat ik de bus - wellicht - wil verkopen? Of mag ik gewoon rondrijden door het land en de bus aan een toevallig geinteresseerde verkopen? Bij welke instantie in zo'n landen moet je dat officieel afwikkelen (overschrijven kentekenbewijs e.d.)? Wie heeft ervaring in het invoeren en verkopen van een voertuig in een van de Maghreblanden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
5.2K

Antwoorden (1)

Ik heb nog nooit een wagen naar marokko gereden, wel naar een ander land.
Invoer laat ik dus voor wat het is....je kunt dit bij de ambassade van dat land wel opvragen.

Voor de export uit nederland heb ik wel een paar tips/mogelijkheden.

1: Lever je nederlandse kenteken in VOOR vertrek en zet er "export" platen op. Deze zijn meestal een 2 weken geldig en zorgen ervoor dat je per direct af bent van de wegenbelasting en keuringsplicht. Let er wel op dat je op die export platen minimaal wa verzekerd bent.
Dit loopt via kantoren van het rdw (adressen op internet te vinden op www.rdw.nl)

2: Wil je op eigen kenteken naar het buitenland rijden dan moet je die nederlandse platen mee terug nemen. De belasting en keurings plicht vervalt pas bij inleveren van je platen.

Een ander punt is: Sommige landen hebben valuta beperkingen. Het kan dus zijn dat je het geld voor je auto niet mee terug mag nemen naar nederland. Dus moet je het dan daar besteden. Weet je dit van te voren...dan wordt de waarde van de auto je vakantie budget.
Ook dit is op te vragen bij de ambassade.