Waarom heet zwarte zaterdag ZWARTE zaterdag?

Waarom juist zwart en niet een ander (gezellig vakantie-) kleurtje of een andere aanduiding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
2.5K
jc54
9 jaar geleden
Witte donderdag was al besproken....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat een vrolijk kleurtje niet geassocieerd wordt met de ellende van files.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de drukste dag gebeuren ( gebeurde ) veel ongelukken . Toen het verkeer nog liep op die dagen dus wel druk en iedereen haast gebeurden ef vaak dodelijke ongelukken het begon met de zwartste dag van het jaar en nu beginnen ze het bij voor baat al zwarte zaterdag td noemen terwijl het verkeer stilstaat en je alleen dood gaat Vd hitte en lucht vervuiling . Het wel goed die zwarte dagen te mijden .
SimonV
9 jaar geleden
De kleur zwart wordt gegeven omdat er op die dag veel ongelukken (kunnen) gebeuren. Tevens is het zo, dat de Franse verkeerswebsite Bison Futé de zwarte kleur gebruikt, om de dagen aan te duiden waarop het verkeer extrêment dense (extreem druk) is.
Voorheen was het begrip zwarte zaterdag voor het verkeer slechts bekend in de Nederlandse taal (Fransen spreken van les jours de grands départs = dagen van de grote uittocht), maar sinds enkele jaren is samedi noir ook in de Franse taal ingeburgerd, dankzij de kleurcodering van Bison Futé.
Een dag waarop de files minder ernstig zijn wordt wel rood genoemd, bijvoorbeeld: vendredi rouge.
SimonV
9 jaar geleden
Een verklaring zou ook kunnen zijn dat het die dag zwart staat van de auto's op de wegen, maar ik heb hiervoor geen bevestiging kunnen vinden.

Antwoorden (1)

Op 31 juli 1982 gebeurden er tijdens de vakantiedrukte onder meer door de regen veel ongelukken. Bij Beaune, een plaats in het oosten van Frankrijk, reed een bus op enkele personenauto's in. Daarbij kwamen 53 mensen om het leven, onder wie veel kinderen. Sindsdien staat de drukste zaterdag in de zomer bekend als zwarte zaterdag.