Over een maand naar Parijs, wel of niet?

Vrienden van mij hebben hun reis al geboekt, om bij kerst en nieuwjaar in Parijs te zijn. Maar ze vragen zich af of ze nog wel moeten gaan. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Ik zou gewoon gaan je kan anders nergens meer naar toe.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik denk hetzelfde. Over een maand is alles in Parijs hoogstwaarschijnlijk weer zoals het was. Daarnaast is het niet zo dat het nu "ineens" gevaarlijker in Parijs is geworden door deze aanslag. Ik geloof oprecht niet dat je meer risico loopt dan wanneer deze aanslag bv. begin februari had plaatsgevonden. Wel is het natuurlijk zo dat als er in de toekomst aanslagen plaats blijven vinden in Parijs, je je achter de oren kunt krabben of de stad misschien toch een structureel probleem heeft ...
kierkegaard47
8 jaar geleden
(begin februari volgend jaar, bedoelde ik, zodat die met de jaarwisseling nog niet plaatsgevonden had en je vrienden er niet door afgeschrikt waren).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de overweging alleen maakt vanuit veiligheidsoverwegingen, zou ik zeggen: ga wel. Parijs is relatief veilig, in die zin dat de kans op een aanslag toch vrij klein is. M.a.w.: het is geen Baghdad of Syrië, waar aanslagen zo'n beetje de orde van de dag zijn. Als het wellicht om een andere reden is, bijv. wanneer ze respect willen tonen aan de slachtoffers door niet te gaan, dan zul je dat met elkaar moeten bespreken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou gewoon gaan. Aanslagen zullen er altijd blijven komen. En dan bedoel ik in het algemeen en niet alleen in Parijs. Het is niet de vraag of het gebeurd, maar wanneer het gebeurd. Ik laat me daar niet door tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tenzij er een negatief reisadvies is zou ik ook gaan. Ik denk niet dat Parijs dan gevaarlijker is dan Amsterdam.

Antwoorden (5)

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Nu was het in Parijs te doen, rond nieuwjaar flikken ze zoiets misschien in Londen, of in Amsterdam, of nergens.
Je kunt thuisblijven door angst voor wat er ergens anders gebeurt en thuis gewond raken door verdwaald vuurwerk of geschept worden door een auto
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het eens met je antwoord tot Amsterdam, of nergens. Er zit een groot verschil tussen bewust gevaar opzoeken, of onbedoeld geschept worden door een auto, of geraakt te worden door een verdwaalde vuurpijl. Die dingen zijn niet met elkaar te vergelijken. Als je plannen hebt om op reis te gaan, hou dan het reisadvies in de gaten en wees alert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk dat thuisblijven schijnveiligheid kan geven
De veiligheid zal aangescherpt zijn.
Als je het ziet zitten gewoon gaan en genieten van deze prachtige stad.
En in de stad je gezonde verstand gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, goed antwoord; een plus. Anders dan wat Jodokus52 stelt denk ik dat die beveiliging niet zal verslappen. Wellicht wel, als men denkt dat IS geheel onschadelijk is gemaakt maar dat zal nog wel even duren. Je ziet ook dat veel regels wat betreft het vliegen nog steeds worden gehandhaafd, ruim 10 jaar na dato van 9/11. Zie mijn antwoord.
Logisch zou zijn: laat je niet kisten, laat je niet intimideren en gewoon 'gaan'! Echter, over twee weken is er de volgende klimaattop een conferentie van 30/11 t/m 11/12 en daar is ongetwijfeld héél veel beveiliging, maar over een maand is deze bijeenkomst al weer afgelopen en 'life goes on' zal er ook weer minder beveiliging zijn.
Moeilijk om advies te geven, maar ik zou niet gaan!

http://www.europa-nu.nl/id/vjmhg41ub7pp/klimaatconferentie_parijs_2015_cop21
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je kunt gerust naar Parijs gaan, maar denk een beetje na over de plaatsen die je daar wilt bezoeken. Lopen daar veel militairen of politie rond, dan is daar meestal een reden voor (en die militairen/ politie kunnen zelf ook doelwit zijn).

De beveiliging, niet alleen rond Parijs maar andere grote steden is momenteel al verscherpt en dit zal in de komende periode nog toenemen. Terroristen zullen altijd plaatsen voor hun aanslagen uitzoeken, waar veel mensen tegelijk zijn -- dus bij evenementen en belangrijke toeristische trekpleisters (zoals de aanslag in een nachtclub op Bali). Natuurlijk weten overheden dit ook; er zal steeds vaker naar identificatie worden gevraagd, men zal steeds meer mensen gaan fouilleren (ook in Nederland, vergis je niet) en er zullen steeds vaker verkeersfuiken met controles zijn. Wellicht dat hieraan ooit een eind gaat komen, maar dat zal pas op een termijn van wellicht tientallen jaren zo zijn. De tendens dat reizen er niet leuker op wordt, zal helaas wel doorzetten, de regels waren al tamelijk streng en ze zullen nog strenger worden. Ook de aanpak van terrorisme zal steeds harder en ingrijpender worden, en naar ik aanneem ook steeds effectiever. Juist doordat IS zo veel geweld gebruikt zal er sneller bereidheid zijn om terug te vechten. Een misdaad als die van de 13e zal aanleiding zijn voor meer inspanning tegen terroristen. Nu men zo met de neus op de feiten gedrukt is, zal de beveiliging in Parijs voorlopig zeer streng zijn; je zult veel blauw en groen op straat zien. Als je je aan dit straatbeeld niet stoort, zou ik zeggen dat je met een redelijk gerust hart naar Parijs kunt gaan. Mij lijkt de kans op aanslagen in andere grote steden, mogelijk ver van Parijs, aanmerkelijk groter, vooral als ter plaatse de beveiliging nog niet zo streng is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet gaan is juist wat die gekken willen.
Wat dat betreft is de manier waarop onze Europese regeringen nu reageren precies wat die achterlijke gekken willen.
Voor mij staat het als een paal boven water dat mocht ik een vakantie naar Parijs geboekt hebben ik zeer zeker zou gaan.
Ik weet nog dat in de nasleep van 9/11 afgeraden werd naar Egypte en buurlanden te gaan. Wel wij zijn toen met een hele groep naar Egypte geweest om te duiken en wij hebben nog nooit een mooiere en leukere vakantie gehad, geen enkel probleem onderweg noch ter plaatse. Wat meer was het is de enige keer dat onze vlucht geen vertraging had.