Hoe vind ik mijn ISRA / telefoonaansluiting?

Ik wil ADSL aansluiten en zie op diverse plekken in het huis telefoondraden. Maar ik kan de oorsprong niet goed vinden. Waar wordt normaliter zo'n aansluiting aangelegd?

Ik zie niets bij de voordeur, niets in de meterkast en niets bij de gevel (woon op de 2e verdieping).

Kan ik testen of er nog een signaal staat op de draden die ik wel heb gevonden? Hoeveel spanning zou er op kunnen/moeten staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
2.8K

Antwoorden (3)

Op een actieve telefoonlijn staat zo'n 50 Volt.
Meestal komt de lijn binnen in de meterkast, maar in oudere huizen kan het 'overal' zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan ik 50 volt doorknippen / aanraken? of is dat gevaarlijk? Want dan weet ik wel of de draad die er loopt nog aan een bron zit.
En zou er ook 50 volt op staan als er al jaren niet voor wordt betaald? Sluit KPN dan bijvoorbeeld de spanning af?
In oudere huizen kan het inderdaad zo zijn dat er op verschillende momenten verschillende aansluitingen gemaakt zijn. Oude opruimen deed de PTT nooit.
Het beste wat je kunt doen is de draad van je telefoon volgen tot bij de ISRA. Het ziet er vaak uit als een gewoon witachtig telefoonstopcontact, vaak ook langwerpiger. Daar moet je stekker/draadjes van de ADSL in.
Is het niet te vinden, bel dan verhuurder en/of KPN. Zij weten of zouden moeten weten waar de ISRA bij jou zit. In een flatgebouw bijv. kan hij op een voor jou ontoegankelijke plaats zitten. Dan gebruik je het eerste telefoonstopcontact in je woning dat op die kabel zit om je ADSL aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah, bedankt, daar heb ik wat aan. ik wist niet dat de kpn zoiets bij houdt. ik ga het eens vragen maandag!
Als je alleen adsl hebt aangevraagd en geen drager zoals pstn of isdn hoeft er al geen splitter tussen. Rechtstreeks op de lijn afmonteren is beter.
Nu de isra vinden! Ik weet niet waar je woont maar als dit in een flatje is (zoals ik begrijp, omdat je op de tweede woont) is het de grootste kans dat dit gewoon de aansluitdoos is die in de woonkamer zit. Als er een A of B-pakket (1 of 2 aansluitingen onder elkaar, meestal 1 met de bekende 4 gaatjes en 1 met een blind plaatje) in de muur zit deze losschroeven. Hierachter zitten de draden, als het er 4 zijn (rood,blauw, oranje en wit) rood en blauw gebruiken. (dit is het stap68 net van KPN).
Zijn het 12 draden (dan zit je in het stap58 net van KPN) dan moet je de standaard telefoondraden gebruiken, dit zijn zwart en blank.

Anders kun je altijd nog alle toestellen er uit halen en de modem erin prikken die doet het dan ook gewoon, als er maar niets parallel op de lijn hangt.

succes ermee, moet zelf ook heel vaak zoeken en het is mijn werk........