Bovenstaand antwoord begrijp ik niet zo goed. Ik veronderstel net dat het gaat over computerachtige hardware zoals bijvoorbeeld smartphones?

Wel als ik het goed heb is 'flashen' het updaten van je systeem. De oude versie wordt verwijderd en de nieuwe versie wordt geïnstalleerd. Ongeveer zoals bij het formatteren van een computer.

Rooten is het verkrijgen van rootrechten van het apparaat. Om weer de vergelijking met een computer te maken: stel dat je standaard gebruik maakt van een 'gewoon' account veranderd dit door gebruik te maken van administrator of rootrechten. Hierdoor heb je meer mogelijkheden, zoals je bij een computer vaak bijvoorbeeld het sudo-commando (staat voor superuser do) nodig hebt in het terminalvenster wil je bepaalde taken uitvoeren waar je root-rechten voor nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij flashen krijg je verschillende kwalificaties te zien die mede door het gebruik van fel licht in verschillende kleuren, onevenredig variaties is bieden. Het spectrum waar in die flitsen zich voortbewegen geven een inzage in het volume van de tweedelige intercomunitaire lichtbalans. Bij rooten heb dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flashen is het overschrijven van de firmware van een apparaat, dit kan gewoon legaal zijn en de bedoeling van de fabrikant. Een BIOS flashen is soms nodig om iets werkend te krijgen op een moederbord. Met custom firmware kan je een apparaat flashen zoals de fabrikant het niet bedoelt heeft.

Rooten is jezelf toegang verschaffen tot de root van een apparaat wat op Android draait, veelal niet de bedoeling van een fabrikant. Na een root kan firmware geflasht worden die niet door de fabrikant gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Rooting_(Android_OS)#Industry_reaction Until recently, the response of tablet and smartphone manufacturers and mobile carriers has typically been unsupportive of third-party firmware development. Manufacturers had expressed concern about improper functioning of devices running unofficial software[8] and related support costs. Moreover, firmware such as CyanogenMod sometimes offers features for which carriers would otherwise charge a premium (e.g., tethering). As a result, technical obstacles such as locked bootloaders and restricted access to root permissions have commonly been introduced in many devices. Dat iets openstaat zoals een deur betekent niet dat de bewoner wil dat je binnenkomt, het kan heel goed zijn dat hij de deur vergeten dicht was te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Android is nu eenmaal een open systeem. En daarbij. Elk systeem kan als het ware "geroot" worden. Alleen bij apple noemen ze dat dan weer "jailbreak". Want als het niet zou kunnen is het ook niet mogelijk uberhaupt updates te installeren.
Overigens is de deur wel degelijk dicht en op slot. Het feit dat jij een tooltje hebt om de deur open te krijgen betekent nog niet dat het dan geoorloofd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het niet over geoorloofd of niet, ik heb het over de bedoeling. Als het de bedoeling was, was het gewoon een optie, zoals bij Ubuntu.