Waarom zit er bij een mobiele telefoon op de 5 toets altijd zo'n raar uitsteekstje?

Toegevoegd na 1 minuut:
uitsteekstje moet uitsteekseltje zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons

Antwoorden (2)

Dit is voor blinde of bijziende mensen. Die weten dan waar de toetsen zitten die ze nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
In plaats van bijziende bedoel je denk ik slechtziende!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het komt ook vaak op rekenmachines voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Amadea Je hebt gelijk :)
@ Monaliza Klopt, het komt nog wel op meer apparaten voor zoals afstandsbedieningen, pinautomaten en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op een toetsenbord, bij de F en de J voor het blind typen. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tomachtervel
nou niet op alle toetsenborden, ik heb een behoorlijk modern toetsenbord, maar toch echt niet van die "uitsteekseltjes" ... @ Denk niet dat blinde mensen er veel aan hebben aan die "uitsteekseltjes" op apparaten, die zijn BLIND dus die zien niks, dus ook niet wat je typt of wat je doet op zo'n apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn laptop zitten ze ook. Bigmomma: waarom zou een blinde geen mobieltje kunnen gebruiken om te bellen of een laptop om te typen?
Amadea
12 jaar geleden
@bigmomma: de truc van die uitsteekseltjes is nou juist dat je die kunt vóelen, net als de braillepuntjes! Heb jij ze echt niet staan onder de F en de J? Op mijn laptop-toetsenbord staan ze wél. En mijn laptop heeft tevens de mogelijkheid om alle getypte tekst voor te lezen. Dus als je weet waar de letters zich bevinden kan je zonder het te zien toch prima een tekst typen, en daarna terugluisteren of je geen fouten hebt gemaakt. Blinde mensen kunnen dus juist uitstekend overweg met de moderne apparatuur. Slechtzienden kunnen het woordbeeld zodanig aanpassen dat zij het tóch kunnen lezen. Met een Daisy-computer hebben zij de mogelijkheid om kranten en tijdschriften lezen danwel te beluisteren.
Dit is voor blinde of slechtziende mensen. Zij weten dat er zo'n uitsteeksel op de 5-toets zit. Zij weten dan dat de 4 er links van zit, de 2 er boven enz.

Dit heb je inderdaad ook op toetsenborden. Bij een qwerty toetsenbord de F en de J.