Hoe gaat dat met mobiel bellen wanneer je in een grensstreek woont?

We komen zojuist uit Duitsland en in Nederland zit je dan soms pas na een paar kilometer weer op het Nederlandse net. Hoe gaat dat met die mensen die net binnen die paar kilometer wonen en ook vanaf Duitsland komen? Blijven die dan gewoon op het Duitse net als ze thuis zijn of bestaat daar iets speciaals voor? Het lijkt mij wel heel gek als ook zij eerst een eind verder moeten rijden om weer op het Nederlandse net te komen en dan weer terug naar huis.
Ik neem aan dat dit vanuit Belgie net zo geldt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Telefoons
2.7K

Het beste antwoord

Da's inderdaad een bekend probleem. Je hebt kans dat je plotseling veel duurder uit bent dan je dacht.

Voor Nederland, België en Luxemburg hebben de mobiele-telefoniemaatschappijen een paar maanden terug een overeenkomst gesloten om deze extra kosten te beperken. Met Duitsland bestaat zo'n overeenkomst niet.

Een truc die soms helpt als je net weer terug bent in Nederland: zet je mobieltje uit en dan weer aan. Het zal dan opnieuw een netwerk zoeken; goede kans dat het dan wel een NL-netwerk kiest.

Dit kan ook via het menu van het mobieltje, maar da's vaak lastig te vinden als je het niet vaak doet.

Ik ben ook wel teruggereden naar Nederland. Zodra ik over de grens was, keek ik regelmatig of mijn mobiel weer een Nederlands net te pakken had. Toen dat zo was, was ik toevallig bij een parkeerplaats. Ik stopte, controleerde nogmaals of ik nog steeds een Nederlands net had, en belde naar huis om te zeggen hoe laat ik verwachtte thuis te zijn.

Wat bleek: het was een razend duur gesprek. Dat kwam doordat mijn mobieltje *tijdens het gesprek* toch weer terugschakelde naar een Duits net. Auw  --  dit was nog voordat de Europese wetgeving maximumprijzen invoerde voor grensoverschrijdend mobiel telefoonverkeer.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kan, behalve automatisch een provider laten selecteren, ook handmatig een provider selecteren uit een lijstje met providers die je op dat moment kan ontvangen. Ik kan je helaas niet uitleggen hoe dat moet, want dat werkt op iedere telefoon anders. Maar het lijkt mij inderdaad maar lastig als je daar woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het hier in de grensstreek relatief goed geregeld. Maar aan de andere kant zaten we 2 weken terug nog ruim op zee, terwijl ik op de brug van de Hollandica al het eerste smsje kreeg van het Engelse netwerk...

Het is alleen wel zo op het moment dat er een stroomstoring is dat de Duitse (9 km), of Belgische (16 km) zendmasten het over kunnen nemen. Dit is me in de afgelopen 8 jaar 1 keer gebeurd tijdens een grote stroomstoring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met je thuisnetwerk verbonden bent, blijf je ook nog wel een aantal kilometer in het buitenland met je thuisnetwerk verbonden.

Indien je te ver het buitenland in gaat, krijg je verbinding met de buitenlandse provider. Ga je weer terug je thuisland in, blijf je nog even bellen met de buitenland-provider. Na een tijdje zal je thuisprovider je weer vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit problemen mee. Ik woon zo'n 2 kilometer van de grens. Wanneer we de grens zo'n kilometer gepasseerd zijn dan krijg je vaak een sms met de kosten van dat land;
Welkom in Duitsland. Tarivieven bellen 43ct p/m, gebeld worden 19ct p/m, SMS sturen 11ct. MMS sturen 40ct + datakosten . Dataverkeer 9EUR/MB. In geval van nood, bel gratis 112. enz enz.
Je kunt trouwens ook handmatig omschakelen naar een andere provider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet gewoon goed opletten of je overgezet bent op een ander netwerk. Via je telefoon kun je alle aanbieders in die regio slecteren en de gewenste aanbieder kiezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je eigen netwerk zo in te stellen dat je eigen provider op de eerste plaatsin de netwerkvoorkeurslijst staat kun je een dergelijk problem voorlomen dan wel terugbrengen naar een minimale kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijkomend onhandigheid is ook dat als je vlakbij de grens woont en per ongeluk weer op het belgische net bent gekomen met je mobiel, je dan ook een belgisch persoon aan de lijn krijgt als je gewoon iemand in nederland probeert te bellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem Tele2 daar moet je als je de grens over gaat je mobiel uit doen en weer aan met een één voor je code. Wanneer je Nederland weer in rijd weer uit en aan nu weer de gewone code intypen zonder één ervoor.
Zo heb je nooit het probleem duur te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bel via T Mobile. Daar heb ik een gratis bundel aangezet om ook in het buitenland betaalbaar te bellen en sms en