Wat maakt iets een slecht merk smartphone, of een goed merk?

Ok, ik heb het dus niet over hele voor de hand liggende zaken, zoals het gebruik van goede onderdelen. Of het gebruik van extra snelle onderdelen, of meer geheugen etc. Want ook slechte merken hebben telefoon die dat hebben!
Maar wat mij boeit... neem 2 merken, 1 goedkoop onbekend chinees merk, en een, laten we zeggen, Samsung. Er is heel weinig wat die fabrikanten echt zelf maakt. Samsung maakt wel enkele chips zelf, maar die verkopen ze ook, dus die goedkope Chinese merk kan ook gewoon die Samsung chips gebruiken.
Het is toch gewoon een kwestie van een ontwerp, een printplaatje en wat onderdelen bij elkaar vegen? Het besturingssysteem is er al.. de onderdelen zijn er... en TOCH zullen de meeste mensen die Chinese merk links laten liggen ook al zijn ze goedkoper, want het is een slecht merk.
Waar ligt dit aan?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zal nog even uitleggen hoe ik op deze vraag kom.
Regelmatig ben ik op zoek om voor een zo klein mogelijk budget toch steeds een betere telefoon te krijgen. Dus ik ben dan vooral op chinese sites en Tweakers en dergelijke aan het vergelijken, en dan kijk ik alleen naar de specificaties, en welke cpu zit erin, hoe snel, hoeveel geheugen en welke opties etc. En dan merk je op dat er flinke prijsverschillen zijn in A-merken en Chinese / Franse merken etc. En als je dan reviews gaat vergelijken dan zijn de reviewers inderdaad ook enthousiaster over die dure merken. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Sommige telefoons hebben veel bloatware, wat ze trager maakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Niet dat het voor je vraag veel uit maakt, maar voor de volledigheid:
Samsung is Koreaans, niet Chinees. Huawei is wél Chinees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Specificaties kunnen ongeveer hetzelfde zijn, maar toch kunnen die met kwalitatief slechtere hardware in elkaar geflanst zijn. Het model moederbord ken je niet, daarnaast zijn er allerlei onderdelen een kleine onderdeeltjes die niet bekend zijn. Ook het productieproces kan verschillen. Zit er nog handwerk bij, is het (bijna) allemaal robotwerk?! Gebruiken ze goedkoop soldeer? Is er goed nagedacht over de plaatsing van onderdelen? Kan de CPU zijn warmte op een goede manier kwijt. Je zegt naar specs te kijken, maar snap je dat de ene quadcore proc de andere niet is? Zelfs al zouden ze dezelfde snelheid in Mhz hebben? 1920x1080 Full-HD touchscreen. Ja en? Dan kan je nog wel 10 dingen hebben waarop dat scherm verschilt met een ander scherm. LCD of AMOLED. IPS of TN, welke touchtechniek, hoeveel lichtopbrengst, enz. Dus je gaat veel te snel voorbij aan iets wat je afdoet als voor de hand liggend. Sommige stuks hardware worden als minderwaardig beschouwt als ze uit een andere fabriek komen (omdat de bij de ene fabriek toch weer andere componentjes gebruikt worden of een slechtere kwaliteitscontrole wordt gedaan). En dan heb je het dus over de ene Samsung Galaxy S4 en een andere Samsung Galaxy S4.

Het beste antwoord

Tja... het zijn in eerste instantie precies de voor de hand liggende zaken als goede en snelle onderdelen in combinatie met goede software die een telefoon puur objectief gezien 'goed' maken.

Maar wat in de volksmond 'goed' heet is feitelijk beter te vertalen als 'vertrouwen'. 'gevoel' of zelfs 'beleving'.

Mensen hebben bepaalde wensen en ervaringen met telefoons. Sommige willen flexibiliteit, anderen willen een telefoon die het altijd doet en weer anderen willen een telefoon die 'niet zo moeilijk' is.

Telefoons of merken die daar aan voldoen kweken vaak een soort van fan-club om zich heen die dan via mond-op-mond reclame de telefoon aanprijst als 'goed'

Zo plegen Apple fans hun telefoon over het algemeen te zien als hip, stijlvol, innovatief en eenvoudig. Een enkeling noemt ook 'veiligheid' omdat Apple een beperkte keuze aan apps toelaat die alléén uit hun eigen appstore mogen komen.

Dat sterke punt is dan ook weer de zwakte: Android fans zullen Apple regide noemen en een control freak.
Zij roemen juist de vele modellen en de vrijheid aan appstores die je kan gebruiken.

Mijn schoonmoeder moet juist niets hebben van "al die scherpjes". Die is fan van de eenvoud van de oude Nokia waarmee je alleen kan bellen en SMS'sen. Dat de accu ook nog eens lang mee gaat is óók een sterk argument in haar ogen.

Kwalitatief verschillen de telefoons in het algemeen inderdaad niet veel van elkaar. Er worden vele miljoenen telefoons verkocht. Daar zitten altijd verhalen bij van maandagmorgen-producten als van super-toestellen.

Duurdere toestellen zijn over het algemeen pas net op de markt en hebben de nieuwste snufjes aan boord. Daarom zijn ze vaak sneller en worden ze qua (veiligheids)updates wat langer ondersteund. Dat laatste kan trouwens ook een issue zijn bij het 'goed' vinden van een telefoon.