als je een iPhone koopt in Shangai of Abu Dabi, is ie veel goedkoper, maar is het wel een echte?

in Shangai zagen wij een een op top moderne winkel waar ze westerse producten verkopen, zag er allemaal gelikt uit. daar kostte een iPhone maar 100 euro. Zo dat namaak zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een veelgebruikte methode om te controleren of het een ''echte'' of ''nagemaakte/neppe'' iPhone is:
- op de achterzijde van de telefoon staat onderaan het logo wat informatie.
De echte iPhone: designed in California, assembled in China
Neppe iPhone: designed in California, assembled in USA

Apple heeft al zijn fabrieken in China staan, dus de iPhones worden in China in elkaar gezet. Dit is een snelle manier om dit te controleren. Uiteraard snap ik dat deze methode niet waterdicht is, maar dit heeft voor mij meerdere malen wel geholpen om te voorkomen dat ik een ''neppe'' iPhone kocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kans is wel heel groot dat dit namaak is. Hoewel prijzen wel enigszins kunnen verschillen per regio, is het natuurlijk niet zo dat een telefoon die hier 600 euro kost, in Abu Dhabi voor 100 euro te koop is.

Je kunt op internet de prijzen voor die telefoon checken via de online shops in Dubai / Abu Dhabi. Dan krijg je een beeld wat het zou moeten kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor die prijs kun je vrijwel zeker zijn dat het nep is. Prijzen voor Apple producten verschillen zeer weinig wereldwijd. In China zijn ze iets goedkoper maar dat komt vooral omdat er in NL nog een hoog BTW op het product komt. Tenzij je bekend bent met hoe dingen in China werken zou ik de iPhone daar gewoon in een officiële Apple Store kopen. Bij kleinere winkeltjes kun je nog wel eens iets betere aanbiedingen krijgen maar tenzij je bekend bent met de Chinese markt loop je een te groot risico om opgelicht te worden en met een defecte of nep iPhone naar huis te gaan.

De prijzen in de Chinese Apple Store voor de iPhone 5s zijn momenteel:

16GB: 637 euro
32GB: 733 euro
64GB: 830 euro

En in de NLse Apple Store:

16GB: 699 euro
32GB: 799 euro
64GB: 899 euro

Dus wel iets goedkoper in China, maar mocht je bij terugkomst in NL door de douane gepakt worden loop je wel risico dat je alsnog BTW, en mogelijk invoerrechten, moet betalen. Qua garantie lijkt het me, zeker gezien de geringe winst, beter om de iPhone in NL aan te schaffen.