wat is een goede e-reader of tablet(liefst een combi)?

Omdat er iedere vakantie erg veel boeken mee gaan en dit er toch altijd weer te weinig zijn, wil ik graag een tablet met e-reader functie kopen. het liefst met android. heeft iemand suggesties? P.S ik heb niet zo'n groot budget ongeveer 150 euro max.

Toegevoegd na 15 minuten:
ik wil geen apple, omdat al mijn andere apparaten of android of windows hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor het budget van 150 euro heb je een hele goede e-reader. maar het is te weinig voor een goede tablet.
als je hem vooral gaat gebruiken om boeken te lezen heeft een e-reader nog een groot voordeel tegen over een tablet, een e-reader is namelijk buiten in de zon nog heel duidelijk te lezen. wat bij de meeste tablets niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet zo goed als niets van tablets, dus kan geen antwoord geven, maar ik wil me wel aansluiten bij Monaliza voor wat betreft het lezen. Een tablet heeft een LCD-scherm, dat is vermoeiend voor je ogen, spiegelt, en leest gewoon echt niet rustig. Prima als je af en toe een kwartiertje wilt lezen, maar wil je echt lang leesplezier kunnen hebben, dan is een e-reader superieur. Je kunt er minder mee, dat klopt. Persoonlijk WIL ik alleen helemaal niet met m'n e-reader op internet kunnen, ik wil kunnen lezen, en m'n laptop waar ik vaak zes schermen tegelijk open heb staan, lekker uit kunnen laten. Niets anders kunnen met m'n e-reader dan alleen lekker lezen, zonder afleiding. Maar los hiervan: als je eenmaal een e-ink scherm in je handen hebt gehad, wil je echt niet meer lezen op een tablet. Ook is de gemiddelde tablet niet zo gemakkelijk in je hand te houden als een e-reader. Als je echt een multimedia-apparaat wilt, kun je inderdaad beter een tablet nemen. Kijk anders eens bij bol.com of een andere internetwinkel, daar staan een hoop e-readers inclusief beschrijving en recensies onder elkaar.

Het beste antwoord

Wat belangrijk is om in gedachten te houden is dat er een duidelijk verschil is tussen een tablet en een e-reader.
Het scherm van een tablet straalt licht uit, net als het scherm van de pc of laptop. Je kunt het scherm ook in het donker gebruiken, maar het is wat vermoeiend voor de ogen. Het is een kleurenscherm en je kunt er goed mee internetten, spelletjes spelen etc. Op tablets kan je overigens ook prima ebooks lezen.
Het scherm van een e-reader straalt geen licht uit en is dus rustig om naar te kijken. Het scherm is zwart-wit en ‘leest’ als een papieren boek. Hoewel sommige e-readers wel een Wifi-functie hebben, is een e-reader niet echt bedoeld om mee te internetten. Het kan wel, maar het gaat niet zo goed.
Bij de keuze voor een tablet of e-reader is de vraag die je je moet stellen dus: wat wil je er voornamelijk mee doen? Wil je vooral ebooks kunnen lezen en af en toe eens wat op internet opzoeken, dan is de e-reader de juiste keuze. Wil je vooral internetten en af en toe eens een ebook lezen, dan heb je meer aan een tablet.

Als je voor een e-reader kiest, dan zou ik je de nieuwste e-reader van Sony aanraden (PRS-t1). Ik heb ‘m zelf en mij bevalt het goed. Deze e-reader kost ongeveer €140 (exclusief hoesje overigens), dat is een stuk goedkoper dan andere e-readers in deze categorie. Hij heeft een touchscreen dat te bedienen is met een pennetje of met de vingers, er zit Wifi op en een enorm lange batterij-tijd.

Met tablets heb ik geen ervaring, zie de bron voor info over waar je op moet letten bij de keuze.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heb persoonlijk goede ervaringen met de Amazon Kindle, maar dat is alleen een e-reader, niet 2 in 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor 150 euro heb je een hele goede e-reader.
een goede tablet is al heel wat duurder.
als je hem vooral gaat gebruiken om boeken te lezen heeft een e-reader nog een voordeel, hij is buiten in de zon nog heel duidelijk te lezen, wat de meeste tablets niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een super e-reader gekocht bij Vanden Borre (België) voor 75 €. Hij leest alle formaten van e-books.