waarom heet vakantie vakantie?

ik ben 10 jaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan we weer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien wil deze persoon simpele uitleg in jip en janneke taal?

Antwoorden (3)

Het komt van het Engelse woord: vacance, wat vrij betekent. Want vakantie is vrij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jippieeeee!!
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha :)
Daarom heet vakantie vakantie:

Over vakantie

Heb je er wel eens over nagedacht waarom vakantie ‘vakantie’ heet? Nu is de perfecte tijd om dat eens uit te zoeken. Ik heb per slot van rekening niet voor niets vakantie. Het wordt tijd dat ik weet wat ik dan precies heb.

Volgens een etymologisch woordenboek op internet komt vakantie van het Latijnse ‘vacāre’. Nu heb ik niet zoveel verstand van Latijn, maar ik weet wel dat het ‘vrij zijn’ betekent. Waarvan je dan vrij bent blijft de vraag. Over het algemeen bedoelen wij denk ik vrij van onze dagelijkse verplichtingen op werk/studie. Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb nog nooit een ‘vrij’ persoon als in zonder vaste relatie horen zeggen ‘ik heb vakantie’, als diegene bedoelde geen relatie te hebben. De reden dat de een meer vrij is dan de ander heeft dan ook niets te maken met de mate van bezet zijn in persoonlijke sfeer. Vacāre gaat voor mij dus alleen om het vrij zin in de zin van ‘niet te hoeven werken en/of studeren’.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt van het latijn. In het latijn betekent "vacare" vrij zijn. Als je Latijn leert later, zul je pas begrijpen dat je "vacantus" gebruikt in het Latijn om aan te geven dat je vrij hebt.

Vacantus is in honderden jaren anders gaan klinken als Vakantie. En daar komt het woord dus vandaan!