Vroeger hadden racefietsen een horizontale stang, tegenwoordig schuin naar boven. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien doet het dan wat minder pijn je met je klokkenspel er boven op klapt.

Het beste antwoord

Het verhoogd de stijfheid van het frame, wat een betere wegligging in de bochten oplevert. Ideaal zou een rechte dubbele buis van het balhoofd naar de achteras zijn want dan krijg je een mooie stijve driehoek, maar dan komt het zadel weer te hoog boven de bovenste framebuis en gaat dat deel weer teveel zwabberen. Je zou dan weer de buis naar het zadel extra moeten ondersteunen en dat maakt het geheel weer zwaarder.
De huidige oplossing is dus een compromis tussen ideale stijfheid en een laag gewicht. Nu dus twee driehoeken i.p.v. een.