Waarom is in de Tour de France de Alpe Huez zo speciaal?

De Tour de France gaat over meer bergen van de 1e categorie en de buitencategorie. Is het omdat Nederlanders daar in het verleden veel suksessen hebben geboekt? Zo ja, waarom juist daar? Is de Alpe Huez de col der collen? Zo ja, waarom? Extra zwaar? Landschappelijk de mooiste?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Áls je kijkt op de onderstaande link, dan zie je wel waarom: de eerste keer dat deze berg in de tour zat (1952) won geen nederlander, daarna echter 3x op een rij, en na 1 jaar niet weer 2x wel. En nog een paar keer vlak daarna. Vandaar de mythe dat Nederlanders altijd zouden winnen. Sinds 1989 niet meer. Overigens was er toentertijd ook een nederlands pastoor die extra luid de kerkklokken luidde als er een nederlander won.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alpe d'Huez is geworden tot een Nederlandse berg. Dit komt door de Nederlandse successen, die daar behaald zijn, in combinatie met de enorme massa Nederlanders die daardoor naar de berg komen. Zowel tijdens de tour als door het jaar heen. En doordat de alpe bekend staat als de Nederlandse berg, worden renners uiteraard weer geinspireerd om extra goed te presteren tijdens deze beklimming.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
De mythische uitstraling ,de 21 haarspeldbochten van de klim zorgt steeds voor veel publiek langs het traject.
Bij de Nederlanders is hij zekers in trek ,zelfs deze middag werd dit nog in het 1 uur journaal gezegd.
Omdat de Nederlandse wielrenners in het verleden zeer succesvol waren op Alpe d'Huez.
Bij de 26 aankomsten was acht maal een Nederlander .
Maar vandaag zal dat een..... zijn,en geen Nederlander blijkbaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is voor ons Nedelanders een speciale berg, maar voor andere landen zijn het weer andere.
Het is wel de eerste berg die in de tour werdt opgenomen,als was hij toen niet tot de top.