Na lange tijd fietsen last van zadelpijn, gaat dit over na gewenning?

Sinds kort ben ik bezig wat actiever te worden op de fiets. Nu wil ik mezelf doelen zetten om mijn conditie te verbeteren echter belemmerd zadelpijn mijn vooruitgang. Ik heb al een goed zadel en broek. De pijn komt voornamelijk (zo lijkt het) uit het gedeelte van mn heup waar ik op het zadel rust en mn stuitje en treed na 20m op. Is dit een kwestie van veel doen en 'eelt' kweken? Ik neem immers aan dat wielrenners niet met al te veel zadelpijn rondrijden. Overigens ben ik een vrouw

9 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staat je fiets wel goed afgesteld, je zadel niet te hoog bijvoorbeeld. Als dat niet het geval is, dan kun je Compeed blarenstick op de plekken die pijnlijk zijn/worden smeren. Dit helpt tegen het schuren en de druk. Hiermee kun je pijn voorkomen:
http://www.drogisterij.net/verzorging/lichaamsverzorging/voeten/blaren/compeed-anti-blaren-stick-stuk-3574660395129
Dit is bij iedere drogisterij te koop en bij de meeste apotheken ook.
Amadea
9 jaar geleden
Vroeger had ik ook altijd zadelpijn. Maar sinds mijn laatst gekochte fiets niet meer. En dat komt door het ergonomische gelzadel. Heerlijk zit dat!
Ritsuka
9 jaar geleden
geen spijkerbroek aan op de fiets
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken dat... Het kan echt beurs worden daar waar je heupbot je zitvlees indrukt en de tegendruk van je zadel. Daar helpt geen zalfje of broekje tegen..
Wat mij helpt is een gelzadel met daaroverheen een gelhoes.. Zit lekker zacht. Maar het is uitstel van de pijn. Ik denk dat de rest gewenning is.

Antwoorden (2)

Meestal gaat dit wel weg na enige tijd, wanneer je inderdaad genoeg zitvlees hebt aangemaakt.
Indien je er echt niet vanaf geraakt kan je zadelcrème gebruiken ( born, Assos... ) hierdoor zou de pijn wat minderen.
Of een echt goede broek kopen, met een broek van Assos fiets ik 6u zonder problemen, maar deze kosten wel redelijk veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Controleer of het zadel niet te hoog staat. Als dat namelijk het geval is moeten de heupen op en neer rondom het zadel bewegen en dat veroorzaakt veel schuring van zowel huid tegen huid als huid tegen broek. Het gevolg is een open huid en uiteindelijk: infectie.
Ga tijdens het fietsen regelmatig rechtop staan, waardoor de druk op de huid van dijen en billen tijdelijk wegvalt en de samengedrukte weefsels de tijd krijgen om zich te herstellen. Gebruik bijvoorbeeld de heuvels en dalen die u tegenkomt om dit te doen, of stap regelmatig even af om een stukje te lopen.
Ga regelmatig verzitten en probeer ook op het achterste deel van het zadel te zitten, waar meer ondersteuning is en minder druk op het kruis. Beweeg regelmatig heen en weer en naar voren en achter, om de druk te verlichten of te variëren.
De fietsbroek moet van binnen gevoerd zijn met een goed vochtopnemend materiaal dat geen enkele naad, stiksel of zoom bevat op de plaats waar het zitvlak het zadel raakt. Hiermee kan een heel groot deel van de gebruikelijke zadelpijn voorkomen worden.
Ook zadels zijn er in vele soorten en maten. Het ene zadel veroorzaakt veel meer zadelpijn dan het andere. Een goed fietszadel voorkomt zadelpijn.
Smeer of vet het zadel regelmatig in waardoor het zacht en meegevend blijft.
Was de fietsbroek in antibacterieel wasmiddel en spoel hem goed uit zodat er geen zeepresten in blijven zitten.
Verzorg uw huid goed met een vochtinbrengende verstevigende bodylotion.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Een goede fietswinkel kan alles controleren. Stand van de pedalen, breedte van het zadel, hoogte van stuur en zadel.
Ze kunnen met behulp van ribbelkarton de afdruk zien die je zitbotten op het zadel maken en daarbij kijken of dit het juiste zadel is.
Fremar Plus.
Mijn racezadel was 14 cm breed, terwijl dat van mijn echtgenoot 12 cm moest zijn. Dat luistert heel nauw. Ik heb nooit zadelpijn gehad.