Hoe meet een kilometerteller (op een fiets) hoeveel je gereden hebt?

En is het betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Zoals andere meedenkers al zeggen schakelt het magneetje op de spaak een magneetcontactje dat op de voorvork bevestigd zit. Soms hoor je dan ook een zacht piepje. Elke keer als het contact gemaakt word weet de fietscomputer dat je 1x de omtrek hebt afgelegd.
De omtrek meet ik door een streepje op de band te zetten waarna ik langs een rechte lijn (bijvoorbeeld een stoeprand) 1x precies rond ga. Deze afstand die meet ik dan op met een rolmaat en geef deze in de computer in. Dit is de meest betrouwbare methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij een kilometerteller moet je de inch van je wielen instellen.
Onder het fiesten telt de kilometerteller de omwetelingen van je wiel.
Dus het aantal keren dat je wiel helemaal rond is geweest.
Dit is heel erg betrouwbaar als je de kilometer teller maar juist hebt ingesteld.
Als je hem niet juist insteld zal het resultaat heel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kilometerteller telt het aantal keren dat het wiel ronddraait. daarom moet je ook altijd de wielmaat invoeren voor je hem gebruikt. ongeveer klopt het.. maar het is niet heel precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het wiel van de fiets zit een strip, waardoor de teller weet hoe vaak de strip (en dus het wiel) rond is gegaan. In de teller kun je de omtrek van het wiel invoeren, en zo weet de teller bij elke keer dat het wiel rond is gegaan hoeveel km je af hebt gelegd.

Hoe nauwkeuriger de omtrek van het fietswiel is ingesteld, hoe betrouwbaarder je de waarde die de teller aangeeft is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij meet hoe vaak een magneetje dat op een spaak is bevestigt langs hem gaat, dat magneetje is op een bepaalde afstand van de as geplaatst, je meet de afstand van de magneet naar de as en de totale afstand van je band tot je as, met deze gegevens kan je kilometer teller uitrekenen hoe snel je gaat.

als je een kilometer in je hand hebt en er met een magneetje steeds weer erlangs gaat zal hij ook een snelheid aangeven omdat hij denkt dat je band dan draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2*Pi*R keer het aantal omwentelingen (gemeten door een magneetje) Dus 2 * 3.1415 * straal van het wiel. Als je de omtrek van het wiel heel precies intoetst, dan weet het apparaatje wat de straal is :o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,want je teller die telt het aantal koersen van je wile,waarvan jijzelf de grootte hebt ingesteld.