Ik wil een 2e hands racefiets kopen. Waar moet ik op letten (buiten juiste framemaat natuurlijk)?

Ik heb een verhaal gehoord dat racefietsen na veel kilometers onzichtbare slijtage gaan vertonen in het frame (scheef trekken bijvoorbeeld). Is dit waar? En zijn er andere belangrijke aandachtspunten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Let vooral op speling op diverse plaatsen. Begin met de trapas, door de cranks zijdelings proberen te bewegen.
Dan het balhoofd, dat kun je controleren door voorzichtig de fiets aan het stuur proberen op te tillen. Gaat het iets omhoog,zonder dat het voorwiel van de grond komt,zit daat speling in.
Probeer ook of je de wielen zijdelings kunt bewegen,dat zou niet mogen. Ook kun je de ketting van het voorste kettingblad proberen af te beuren,dat mag slecht een klein stukje zijn, anders is de ketting uitgerekt en dus versleten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima tips