Hoelang moet het avondeten rusten om daarna zorgeloos te gaan hardlopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de tijd dat ik actief aan hardlopen deed, was voor mij de beste tijd om te lopen na het avondeten. Echter kwam ik er al snel achter dat wanneer ik na een half uur na het avondeten ging hardlopen dat ik hier behoorlijk last van had. Vervolgens ben ik 2 uur na het avondeten gaan hardlopen. Allereerst is dit vrij laat op de avond en eer je dan gedouched en wel op de bank zit is de avond ver voorbij. Tevens is het in de winter al behoorlijk koud en donker. Na wat experimenteren heb ik nadat ik van mijn werk kwam een lichte halve maaltijd oid tot mij genomen en ben een half uur daarna gaan hardlopen. Je moet net genoeg nemen zodat je geen hongergevoel krijgt en natuurlijk ook niet te veel. Zodra ik terug kwam van het hardlopen heb ik de andere helft van mijn maaltijd genuttigd. En had ik ook nog wat aan mijn avond. Afijn ik liep dan ook 3 tot 4 keer per week dus wil je ook nog iets anders aan je avond hebben.

Ik zeg altijd 2 uur rust voor het sporten aan :)

ze roepen ook altijd dat je eerst een uur moet wachten voordat je weer gaat zwemmen, dus dat uurtje lijkt mij ook handig voor andere fysieke activiteiten die je van plan bent na het eten.

Ikzelf houd altijd een uur aan en dan scheelt het nog wat je ervoor eet. Vette en sterk gekruid eten eet ik niet voor het lopen net zoals koffie. Maar dat kan weer per persoon verschillen.

Je vraag is niet zomaar te beantwoorden. Het hangt er vooral van af hoeveel je eet, en het hangt van jezelf af - van je stofwisseling, zeg maar. Daarnaast hangt het er nog van af wát je eet. De enige manier om erachter te komen wat voor *jou* werkt, is: experimenteren. Toen ik begon met 's avonds intensief sporten, heb ik een tijdje nodig gehad om te ontdekken hoeveel ik moest eten, en hoe lang voorafgaand aan de sport ik moest eten. Voor mij bleek de oplossing te liggen in een halve normale avondmaaltijd, die ik 2 tot 2,5 uur voor het sporten eet. De tweede helft van de avondmaaltijd eet ik dan na het sporten. Voor jou zal de hoeveelheid en het tijdstip anders liggen. Experimenteer dus. Het voordeel van hardlopen is dat je rustiger aan kunt doen als je merkt dat je teveel of te kort vantevoren hebt gegeten.

Het verteren van je maaltijd vraagt de nodige zuurstof- en energietoevoer; dat vraagt bloed. Als je gaat hardlopen, vragen de spieren in o.a. je benen dat ook en die krijgen prioriteit, wat dus ten koste gaat van je spijsvertering met de nodige onbehaaglijk gevoel tot gevolg. Afhankelijk van je avondeten (licht of normaal) kan je best een uurtje tot 2 uur wachten. Toegevoegd na 1 minuut: Overigens is eten vlak voor het lopen niet ongezond (je wordt er niet ziek van ofzo), maar het gevoel is niet echt prettig ! Sommige zaken (fruit etc... ) kan je wel eten tot vlak voor je gaat hardlopen.