Waarom hebben honkballers van die zwarte strepen onder hun ogen?

9 maanden geleden
in: Sport
3K
Amadea
9 maanden geleden
Lees ook hier: https://www.startpagina.nl/v/sport/vraag/119192/american-football-spelers-donkere-strepen/

Antwoorden (1)

'Eye black' is een donkere vette materie of zelfklever onder de ogen, die in American football, honkbal en lacrosse wordt gebruikt om verblinding tegen te gaan door fel zonlicht of stadionlichten.
Honkballer Babe Ruth zou gestart zijn met de trend in de jaren 1930, maar vooral footballer Andy Farkas maakte het dragen van zwarte strepen onder de ogen populair. Eerste versies werden aangebracht met verbrande kurk, tegenwoordig met zwarte maquillage en zelfklevers. Maar of het echt helpt om verblinding tegen te gaan, wordt door wetenschappelijke studies sterk betwijfeld. Het weinig onderzoek dat ernaar gedaan is, is methodologisch erg zwak: de verschillen in resultaten tussen testgroepen zijn klein, er is gewoonlijk geen controlegroep zonder strepen onder de ogen (men test enkel verschillen tussen varianten van 'eye black'), de testgroepen zijn klein en er wordt niet dubbel blind getest (proefpersonen en proefbegeleiders kennen de verwachtingen).

Het ziet er dus vooral cool en intimiderend uit, als een soort moderne oorlogsverf op het gelaat. Wanneer je sommige varianten bekijkt, van bijvoorbeeld honkballer Bryce Harper (vleermuisachtige vegen) of footballer John Dandle (een batmanachtige bril), dan lijkt het toch meer om sportpsychologie te draaien.
SimonV
9 maanden geleden