Waarom stellen ze een zeilwedstrijd niet uit in plaats van helemaal niet zeilen?

Gisteren werd Bouwmeester wereldkampioen in haar klasse bij het zeilen. Ze hoefde niet te zeilen door gebrek aan wind. Ook in andere klassen komt dit voor. Alleen gaat men voor de eindstand uit van de score tot nu toe. Waarom wordt de race dan niet 24 uur uitgesteld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Dat is vrij gebruikelijk in weerafhankelijke sporten. Men stelt een weekend of dag of tijd waarin de races gezeild worden en boven een bepaald aantal races is de wedstrijd geldig (misschien al bij 1).

Als men dit niet zou doen zouden sommige deelnemers af moeten haken omdat ze andere afspraken hebben zoals werk op maandag (zeker in de amateursport, maar ook op dat niveau zal niet elke sporter rond kunnen komen van hun sport). Want als het vandaag (zondag) weer niet zou waaien, dan zou je het zo natuurlijk weken uit kunnen stellen. Dat is veel oneerlijker dan gewoon 10 van de mogelijke 12 races tellen.

Uitstel wordt constant gepleegd in de zeilsport maar wel binnen de gestelde tijd dat de wedstrijd duurt. Per evenement zal dit verschillend zijn, bij de olympische spelen bijvoorbeeld heeft men veel meer dagen om te schuiven.