Wat doen aan nekpijn bij wielrennen?

Heb sinds vanavond een wielren fiets....aantal kilometers op gereden....maar krijg (denk spier) pijn in me nek....denk dat dit door de houding komt? heeft iemand hier tips/advies tegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Dit heeft deels met de houding en deels met gewenning te maken.

Bij een goede wielrenspecialist kun je je lichaam op laten meten en met deze gegevens je fiets op de juiste manier laten afstellen.

Verder zal je merken dat hoe meer je op de fiets zit, deste meer je lichaam went aan de bijbehorende houding.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ let er vooral op dat je je schouders ontspand, soms trek je die ongemerkt op bij het fietsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tips inderdaad. ++
Zorg dat de fiets past.
En je moet er erg aan wennen, aan een race-fiets.
En leren ontspannen te zitten.
Het is inderdaad heel erg belangrijk een passende fiets te hebben en die kunnen worden aangemeten door een goede fietsspecialist, maar zelfs dan kun je nog last krijgen van schouders en nek, puur omdat het een "onnatuurlijke houding" is, die je niet gewend bent.

Een ander punt: Je vermeldt niet of je een vrouw of een man bent.
Er zijn tegenwoordig namelijk speciale vrouwenframes, die een smaller stuur hebben.
Over het algemeen hebben mannen iets langere armen.

Ik fiets altijd samen met een vriendin. Zij heeft nu net een nieuwe fiets, voor het eerst een damesmodel en ze zegt dat het een wereld van verschil is, ze heeft veel minder last van haar schouders en nek.

(kortom: Ik ben nu ook hard aan het sparen voor een damesmodel)