welke supplementen innemen als sporter?

Ik sport gedurende een jaar 4 keer per week in de gym. Ik doe eerst krachttraining gevolgd door een half uur intervaltraining. Nu, het enige supplement dat ik gebruik is whey-proteïne. Ik zou graag extra supplementen beginnen nemen en twijfel over het nut van caseïne-eiwitten, creatine, aminozuren (BCAA?), NO, omega 3-vetzuren... Het internet is hier zeer onduidelijk over en ik vrees dat de uitbater van de gym mij nutteloze producten wilt aansmeren. Welke producten raden jullie aan/gebruiken jullie? Wanneer en hoeveel? Wel liefst geen testosteron boosters.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Voordat je gaat beginnen aan supplementen, moet je eerst zorgen dat de basis goed is.
Een goed schema, zwaar genoeg trainen met goede vorm, voldoende rust nemen, niet te veel stress, voldoende slapen, gevarieerd en genoeg eten.
Supplementen zijn bedoeld als aanvulling.
Dus kijk eerst eens met een site/app als My Fitness Pal, Fatsecret of Cronometer of je goed zit met je kcal, macros, en vitamines en mineralen.

- whey eiwitten nemen is prima, dat zijn de best opneembare en over het algemeen ook de goedkoopste. Je kunt ook gewoon wat vaker kwark, kip, ei, vis, etc. nemen om aan je benodigde eiwitten te komen.
- hoeveel eiwitten heb je op een dag nodig? In elk geval 100 gram per dag is een goed streven, tot aan ongeveer 2x je lichaamsgewicht in kg in grammen eiwit. Als je 80 kg weegt, is dit dus 160 gram eiwitten per dag.
- caseine is ook gewoon eiwit, maar deze word wat langzamer opgenomen. Als je al whey gebruikt heb je het niet echt nodig. Sommige mensen vinden het prettig om in de avond te nemen. Als je het mengt word het wat dikker, je kunt er een soort van mousse (protein fluff) van maken als je wilt.
- creatine kan helpen met de spieropbouw en energie. Dit kun je zonder problemen nemen, om te kijken of je er goed op reageert. Elke dag 5 gram nemen, en even 1-2 maanden volhouden om te kijken wat het effect is.
- aminozuren/BCAA is zonde van je geld, als jij in een kcal balans/overschot zit en voldoende eiwitten op een dag binnenkrijgt.
- omega 3 vetzuren neem ik zelf wel. Het bevat gezonde stoffen die je nodig hebt. Als je regelmatig vette vis eet hoef je het niet te nemen, maar het is voor de meeste mensen aan te raden.
- magnesiumcitraat is ook een goed supplement, dit kan helpen tegen spierpijn en spierkrampen.

Toegevoegd na 5 minuten:
- NO ben ik niet bekend mee en kan ik zo snel ook niks over vinden.

Voor informatie over supplementen gebruik ik altijd www.examine.com ze verzamelen resultaten van onderzoeken over supplementen en geven advies of het nuttig is.

(Info over hoeveelheden in reacties)

Toegevoegd na 13 minuten:
zelf bestel ik het meeste van de supplementen bij Body&Fit of MyProtein. Daar hebben ze wat betere kwaliteit en goedkoper dan bij een drogist of een winkel als de Tuinen.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
- Whey kun je zelf kijken hoeveel en op welk moment van de dag, het is als aanvulling als je te weinig binnenkrijgt als voeding, en is dus afhankelijk van wat je al binnen hebt gekregen die dag.
- Voor caseïne geld hetzelfde met hoeveelheid. Qua tijdstip is dit meestal in de avond voor je gaat slapen, omdat dit langzamer opgenomen word in je lichaam.
- creatine is 5 gram per dag, moment maakt niet zoveel uit, vlak voor of vlak na de training word meestal gedaan. Zo ver mogelijk uit de buurt van cafeïne innemen, dat vermindert de werking.
- BCAA: niet innemen ;)
- omega 3 vetzuren is ook weer afhankelijk of je het uit je voeding binnenkrijgt. Ik neem zelf elke ochtend (bij het ontbijt) omega 3 1000 mg.
- magnesiumcitraat word vaak aangeraden om 200-400 mg per dag te nemen. Als je te veel neemt krijg je diarree, dus dat merk je vanzelf. Makkelijkste is ook gewoon bij ontbijt innemen. -vitamine D kan ook nog handig zijn, mocht je niet zoveel buiten komen.
paulus811
7 jaar geleden
Nou Ritsuka, dit is wel een vraag voor jou ;-) Dikke + voor je uitgebreide antwoord.