Bestaan er loopbanden waarop je een negatieve helling kunt instellen?

Op alle loopbanden (die dingen die je in sportscholen vindt) waarop ik ooit heb gelopen kun je een hellingshoek instellen. Hoe groter de hellingshoek, hoe steiler je "omhoog" loopt.

Nu bedacht ik me dat je je spieren anders belast wanneer je "omlaag" loopt dan wanneer je "omhoog" loopt.

Bestaan er loopbanden waarop je een negatieve hellingshoek kunt instellen? Zo nee, waarom niet?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Sport
2.3K
bamibal
8 jaar geleden
Een loopband die achteruit gaat?
Cryofiel
8 jaar geleden
Heb ik ook aan gedacht. Maar dat is wat lastig met het bedienen van de knopjes. Ik ken trouwens ook geen loopbanden waarop je een negatieve snelheid kunt instellen. Misschien zou je zelf de motor kunnen ompolen, maar ik zie mij dat niet zo snel doen in de sportschool.
paulus811
8 jaar geleden
Dan moet je er niet af sodemieteren, want de klap aan het eind van de band wordt dan wel een harde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu bedacht ik me dat je je spieren anders belast wanneer je "omlaag" loopt Misschien is dat mijn idee, maar ik zou zeggen dat het vooral nog slechter is qua belasting.
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom? Ik kan me goed voorstellen dat je je gewrichten en je gewrichtskapsels zwaarder belast, op een manier die slecht zou kunnen zijn. Maar de spieren? Zou je kunnen uitleggen waar je aan denkt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dacht idd meer aan gewrichten dan aan spieren,
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn idee is dat je met een kleine negatieve helling de gewrichten slechts een beetje extra belast, terwijl je de spieren zo anders belast dat je er baat bij zou kunnen hebben. Of dat zo is weet ik niet - deze gedachte leidde me tot het stellen van deze vraag.

Antwoorden (1)

Leuke vraag.

Ja, tot mijn verbazing bestaan er blijkbaar loopbanden waarbij je een negatieve helling kunt instellen. Ik had eigenlijk het idee dat dat niet zo zou zijn, omdat je dan al snel tegen het bedieningspaneel aanloopt, maar toch, met een kleine zoektocht op internet vond ik onderstaande tekst:

"De meeste loopbanden zijn voorzien van een hellingshoek zodat je ook bergopwaarts kunt loopt. Hiermee kun je meer variatie in je training aanbrengen en zul je ook meer een beroep dan op de kuitspieren. Bij de geavanceerde loopbanden is het tevens mogelijk om de achterzijde te hellen. Dit noemt men een negatieve helling. Met het hellen van de achterzijde kun je bijvoorbeeld het heuvel af lopen simuleren. Hiermee train je de spieren excentrisch en geef je de spieren een andere trainingsprikkel dan wanneer je vlak of in een positieve helling gaat trainen. Dit is goed voor de ontwikkeling van de spieren."

http://www.optimaalsporten.nl/thuis-fitness/advies-kopen-goede-loopband-voor-thuis.asp

En met nog iets verder zoeken heb ik er ook nog één gevonden ook:
http://www.harting-bank.nl/webshop/motion-sprint-800-loopband