kun je knippen in breiwerk om er een rits in te zetten b.v.

In de discussie over mijn net te kort aan garen stelde ik deze vraag, maar maak er nu liever een apart draadje van:
Kun je ongestraft knippen in breiwerk? Wie heeft ervaring en/of tips. Ik moet alsnog in het voorpand van een visserstrui (dus redelijk dik garen) een rits zetten. Ik krijg nu al de bibbers als ik de schaar boven het breiwerk (laat staan knippend) in het breiwerk voor me zie.
Els

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is je andere vraag ? Die heb ik blijkbaar gemist....

Het beste antwoord

Ja, op één voorwaarde : je moet precies weten wat je doet.

Het beste kun je op de plaats waar de rits moet komen eerst een gebiedje afstikken, in dezelfde kleur als de trui, zodat dat niet meer gaat rafelen. Dan zet je netjes de rits in zoals je dat ook bij een normale trui of broek zou doen (dus met het breiwerk omgeslagen of met een extra biesje). Doe het wel met de hand ; op de machine heb je meestal niet zoveel controle over wat je doet.

In traditionele Noorse truien bijvoorbeeld is het zelfs gebruikelijk dat EERST de hele trui wordt gebreid, en daarna de stof ingeknopt om er risten en eventueel zakken in te zetten.

Op Internet zul je deze informatie niet of nauwelijks meer vinden vrees ik, maar hele oude handwerkboeken (jaren 70 en daarvoor) van de rommelmarkt of kringloopwinkel geven nog wel eens een uitgebreide beschrijving. Ik heb helaas al mijn boeken nog tot half januari in opslag dus kan je even niet helpen met een scannetje of een titel, maar het antwoord is , uiteindelijk, JA, het kan. Met moed en beleid. \

Ik zal ook nog even verder voor je zoeken of ik toch niet ergens een link vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe dit alleen met zelfgebreide truien, en niet met fabriekstroep ; die wordt heel anders gebreid !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft heel duidelijk aan wat de beste aanpak is

Andere antwoorden (3)

nee, daar kan je niet zomaar de schaar inzetten!
ik zou eerst het breiwerk aan beide kanten waar de rits moet komen heel sekuur dubbelstikken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die methode gebruikte een tante van mij altijd. Even onder de naaimachine heen en weer meerdere keren en dan pas knippen. +1
In principe kan je kreiwerk niet knippen. Het vals dan helemaal uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal dit eerst heel goed moeten omzomen zodat de lussen niet los kunnen laten. Als dit goed vast zit dan kan je het proberen.

Je hebt vast nog wel het nummer van het garen als je dit nummer op google intypt heb je vast nog kans om dit bij te bestellen, lukt het dan niet dan heb je geen keus.