Oplossen van een Sudoko moet altijd beginnen met het invullen van alle ontbrekende cijfers. Zijn er ook ander methodieken?

dat is de methodiek die op alle sites waar je kijkt, wordt aanbevolen. maar kan het ook langs een minder tijdrovende weg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Wil je cijfers in gaan vullen die er al staan dan! Dat is juist het hele idee van sudoku, invullen van de ontbrekende cijfers, ik snap niet hoe je dat anders wilt.
Erna55
8 jaar geleden
Een sudoku is een puzzel. Het redeneren is het plezier.
Wanneer je "sneller" een sudoku op wilt lossen dan kun je de oplossing overschrijven.

Het beste antwoord

Zelf gebruik ik achtereenvolgens de volgende manieren om een sudoku op te lossen:
- eerst kijk ik van welke cijfers meerdere al zijn ingevuld en of die aanwijzing geven waar de overige exemplaren moeten staan
- dan kijk ik numeriek van 1 tot en met 9 of je kunt beredeneren op welke tussenplek er dus ook een van behoort te staan
- dan ga ik de rijen horizontaal en verticaal na waar al minstens 4 cijfers zijn ingevuld of je kunt zien of een ontbrekend getal alleen nog op één plek kan staan
- vervolgens herhaal ik de eerste stap, waarbij je door de volgende invullingen meestal inmiddels wat meer cijfers weet
- tenslotte zet ik met potlood in het klein in de overgebleven vakjes welke getallen het kunnen worden; als je alles goed hebt ingevuld zal er nu van een strategisch getal duidelijk worden op welke plek dat komt en dan kan je de rest vrij eenvoudig invullen
- als dat niet zo is herhaal je de eerste drie stappen.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee die zijn er niet. Een sudoku is een puzzel waarin cijfers op een voorgeschreven manier zijn gegroepeerd. Voor zover die cijfers ontbreken is het de taak van de puzzelaar de juiste cijfers op de juiste plaats te zetten. Een andere manier is er niet zonder de spelregels te overtreden.