hoe voorkom je druk in je hooft tijdens het zwemmen?

ik train voor de swimcity 40 banen achter elkaar nu voel ik tijdens het zwemmen een druk op mijn hooft waar door ik me een beetje duizelig voel maar hoe voorkom je vdit of wat kan ik hier aan doen?

Toegevoegd na 2 uur:
nee ik draag geen badmust ook geen staart in mijn haar

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze klacht hoor ik van veel zwemmers, vooral als zij met flinke snelheid een groot aantal banen moeten zwemmen. Je vermeldt niet welke slag je zwemt. Bij het schoolslag zwemmen heffen veel zwemmers het hoofd omhoog waardoor de bloedtoevoer in de nek wordt afgeknepen. Bij borstcrawl is dat vaak iets minder, maar ook daar kan in de nek de bloedtoevoer te veel worden afgeknepen. Hetzelfde effect (lichtelijk duizeling) komt voor bij het ouder worden als men plotseling omhoog kijkt. Je kunt het dus voorkomen door tijdens het zwemmen, zeker bij de schoolslag, alleen het hoofd te heffen op het moment dat beide armen naar achteren gaan en het hoofd weer gedeeltelijk onder water als beide armen gestrekt naar voren gaan. Als een soort dolfijnenslag dus. Voor borstcrawl geldt hetzelfde, zorg dat door het heffen van het hoofd het nekgedeelte niet afgeknepen wordt. Let maar op, als je bij rugzwemmen geen last heb van duizeligheid, ligt het probleem zeer waarschijnlijk bij het te lang omhoog houden van het hoofd, waardoor het nekgedeelte klem komt te zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100