hoe voorkom je druk in je hooft tijdens het zwemmen?

ik train voor de swimcity 40 banen achter elkaar nu voel ik tijdens het zwemmen een druk op mijn hooft waar door ik me een beetje duizelig voel maar hoe voorkom je vdit of wat kan ik hier aan doen?

Toegevoegd na 2 uur:
nee ik draag geen badmust ook geen staart in mijn haar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
2.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
eet je en drink je genoeg? kan zijn dat je last krijgt van de chloordampen en de warmte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vooral veel drinken is erg belangrijk. Tijdens het zwemmen zweet je namelijk ook. Alleen dit merk je niet zoals je wel in de sportschool zou merken.
Amadea
8 jaar geleden
Draag je daar een strakke badmuts bij?
Erna55
8 jaar geleden
Let je goed op je ademhaling ?

Antwoorden (1)

Deze klacht hoor ik van veel zwemmers, vooral als zij met flinke snelheid een groot aantal banen moeten zwemmen.
Je vermeldt niet welke slag je zwemt. Bij het schoolslag zwemmen heffen veel zwemmers het hoofd omhoog waardoor de bloedtoevoer in de nek wordt afgeknepen. Bij borstcrawl is dat vaak iets minder, maar ook daar kan in de nek de bloedtoevoer te veel worden afgeknepen.
Hetzelfde effect (lichtelijk duizeling) komt voor bij het ouder worden als men plotseling omhoog kijkt.
Je kunt het dus voorkomen door tijdens het zwemmen, zeker bij de schoolslag, alleen het hoofd te heffen op het moment dat beide armen naar achteren gaan en het hoofd weer gedeeltelijk onder water als beide armen gestrekt naar voren gaan. Als een soort dolfijnenslag dus.
Voor borstcrawl geldt hetzelfde, zorg dat door het heffen van het hoofd het nekgedeelte niet afgeknepen wordt.
Let maar op, als je bij rugzwemmen geen last heb van duizeligheid, ligt het probleem zeer waarschijnlijk bij het te lang omhoog houden van het hoofd, waardoor het nekgedeelte klem komt te zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Logische verklaring, let er maar eens op hoe wedstrijdzwemmers hun hoofd houden tijdens het zwemmen, ik meen precies zo als jij omschrijft dat te doen.
Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt Crea maar.... Wedstrijdzwemmers hebben geconditoneerde omstandigheden en zien in het water waar ze naar toe gaan door oa de lijnen (bij het ademen) en de zwarte lijn op de bodem van het bad. Openwaterzwemmers hebben dat allemaal niet en zullen op de zoveel slagen hun hoofd opheffen om zich te orienteren. Dus het verhaal dat JoanDarc schrijft zou zomaar eens kunnen kloppen. Ik heb er zelf nooit last van gehad en heb toch ook open waterwedstrijden gezwommen. Misschien heeft de vraagsteller een slag waarbij ze haar hoofd amper in het water legt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En wat als je het net tijdens onderwaterzwemmen heb gehad en nu pijn aan het achterhoofd heb wat moet je dan doen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@aard5, misschien je techniek bij onderwater zwemmen veranderen. De spieren in de nek niet afklemmen. Het is geen levensbedreigend probleem. Na het zwemmen de nek een beetje masseren.