beginnend harloper, doe ik het goed?

Ik ben sindskort begonnen met conditetraining (roeien, fietsen, steps, hardlopen). Hardlopen heeft mijn prioriteit. Ik ben vorige week begonnen op de loopband en na een goeie warming up heb ik 10 minuten hardgelopen met een snelheid van 10 km/h. Na deze 10 minuten was ik redelijk 'op'. Laatste halve minuut heb ik 13,5 gelopen en daarna 3 min afkoeling. Afgelopen zondag heb ik voor de 2e keer gelopen en merkte dat ik aanzienlijk meer energie had en na 10 minuten op 10 km/h nog lang niet op was. Heb het per minuut aangekeken en heb uiteindelijk 20 minuten volgemaakt op 10 km/h. Ik was nog niet op, maar ben toch maar gestopt om me niet te overbelasten. Aanstaande woensdag probeer ik een half uur hrd te lopen op deze snelheid. Het gaat me met name om conditie opbouw. Doe ik het goed? Ik ben man, 85 kilo, 1.78 lang en gespierd gebouwd. Heb jaren lang krachttraining gedaan. Ook dit weer opgepakt maar dus nu ook conditietraining erbij. Dit is nu mijn prioriteit. Tips? Hoe sta ik er nu voor? Juiste snelheid?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ohja en 28 jaar oud.

Weet jij het antwoord?

/2500

Om overbelasting te voorkomen is het beter om het aantal km met niet meer dan 10% toe te laten nemen. Dat kost nu even wat tijd, maar daar krijg je zeker geen spijt van. Als je de zaak overbelast en bv shin splints krijgt moet je een periode stoppen en weer opnieuw beginnen. Probeer een schema te pakken wat je op een rustige manier ervoor laat zorgen dat je 5 -6 km vol kunt houden, zoals bv hieronder in de link is beschreven voor de 4-mijl van Groningen. Daarnaast is het beter om aan het eind niet echt te versnellen, tenzij je daarna nog een minimaal weer een Km uitloopt Succes!!

Na een enthousiaste start lijkt het mij verstandig om na te denken wat je wilt. Als hardlopen echt je ding is dan kun je beter ergens naar toe gaan werken. De link geeft je wat mogelijkheden. Daarnaast adviseer ik om, indien mogelijk, lid te worden van een omgeving. Er zit vast wel een atletiek vereniging met een hardloop groep in de buurt. Uit eigen ervaring weet ik dat dit je helpt met volhouden. Daarnaast vind ik alleen lopen leuk maar een of twee keer in de week met een groep is gezellig en helpt je motivatie.

Bronnen:
http://shop.runnersworld.nl/advies/441-tra...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100