Is het verstandig om áltijd om de dag hard te lopen of zijn meer dagen rust soms beter?

Ik heb jaren terug met een app mijn hardloopconditie opgebouwd en aan de hand van een schema hierin liep ik meestal om de dag hard maar soms had ik ook 2 dagen rust.

Nu loop ik gewoon voor mezelf en lees op internet overal dat om de dag hardlopen goed is, nu zit ik wel in een opbouwende fase. Ik verbeter mijn tijden nog aanzienlijk en mijn spieren en gewrichten moeten nog wennen. Is het slim om dan na een zware run, een dag rust alweer te gaan lopen?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De een herstelt veel sneller dan de ander maar er zijn wel vuistregels: 1 Hoe langer de afstand die je loopt, hoe langer het herstel vraagt 2 Hoe jonger je bent hoe sneller je herstelt 3 hoe beter je looptechniek, hoe minder je hoeft te herstellen (wat veelal effect 2 wel wat kan compenseren). Het hangt er sterk van af wat je wilt: recreatief hardlopen (dan is 2x per week al mooi) of echt aan hardloopsport doen. Ik heb van mijn 19e tot mijn 52e aan lange-afstandlopen gedaan. De eerste tien jaar recreatief (inderdaad 2 x per week, gewoon om een redelijke conditie te hebben). maar een van mijn loopvrienden vertelde dat hij ging trainen voor een halve marathon; wat het begin was van een lange periode serieus hardlopen. Toen mijn conditie dat toe ging laten trainde ik vaak tweemaal per dag (eenmaal licht en eenmaal wat zwaarder), als training voor de marathons die ik gelopen heb. Ik moest stoppen met echt actief lopen door een blessure die ik tijdens de beklimming van een steile heuvel opliep (tsja een ongeluk zit in een klein hoekje) maar wat het lopen betreft ben ik altijd blessurevrij geweest. Nu ik wat ouder word loop ik af en toe nog wel, incidenteel, een prestatieloop, maar veel verder dan 5 a 10 km is het niet meer. Natuurlijk kan de een meer hebben dan de ander, maar wat vooral belangrijk is: (a) bouw je training geleidelijk op en train minder zodra je denkt, klachten door het lopen te krijgen. Presteren is leuk, maar het plezier in het lopen is belangrijker. (b) loop bij voorkeur in een groep, zodat anderen je zien lopen en jou handige tips kunnen geven -- bij voorbeeld bij het kopen van goede schoenen. (c) als je er lol in hebt, uitstekend. Als je het minder leuk gaat vinden, probeer dan te achterhalen waarom dat is en doe er iets aan, of ga minder lopen of stop ermee en zoek een andere sport. Iedereen is verschillend en moet daar rekening mee houden. (d) houd het tijdbeslag dat het lopen met zich mee brengt in de gaten; stop niet te veel van je vrije tijd erin en zorg dat je sociale contacten er niet onder lijden. Natuurlijk kun je het soms combineren, diverse loopvrienden zijn vervolgens ook buiten de context van het lopen goede vrienden geworden. zie de bron, waarin sportverdwazinggoed gerelativeerd wordt.

Bronnen:
Normaal Sporten. Door Bareld Rebbers. De...

Om de dag is natuurlijk prima, maar blijf naar je lichaam luisteren. Als je echt heel moe bent, moet je niet gaan forceren, maar rust nemen. Anders plaats je te veel stress op je lichaam Als je het druk hebt en je kunt kiezen tussen hardlopen en voldoende slapen, kies dan voor slapen. Dat is op de lange termijn beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100