hoe diep zijn de vaargeulen bij een wadlooptocht?

Ik ga wadlopen, de tocht : it Rif. Waar moet ik rekening mee houden voor wat betreft de diepte van het water waardoor gewaad moet worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Raadpleeg je gids . Iedere tocht is anders . Doe dit nooit !! Zonder ervaren gids . Ik heb zo 5 x een een tocht gemaakt van makki tot best pittig . Bij minder goede timing en veranderende wind stond het water me 1x aan de lippen . Je gids weet z'n omstandigheden . ( hoop ik:))
Erna55
8 jaar geleden
@Kapperkort:
Dat is ook mijn ervaring . Het water stond in een van de geulen tot aan de oksel.
2 keer was er een geul waarbij het water op heuphoogte kwam.
De gids vond het geen extreme tocht.
Afhankelijk van weer kan het natuurlijk wisselen, maar onze tocht leek redelijk gemiddeld. Er kunnen verschillen zijn afhankelijk van het weer. De gids bepaalt of het veilig genoeg is om door te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Water tot aan de schouders tijdens de oversteek van de vaargeul was misschien meer dan tien jaar geleden nog, maar nu allang niet meer. De vaargeul is verzand en wordt niet meer uitgebaggerd. De eerste twee honderd meter van de tocht naar Het Rif zijn het zwaarst, deze gaan door het slik en loopt erg zwaar maar het grootste gedeelte gaat over een betrekkelijk harde zandbodem. Wat de rugzak dragen op het hoofd betreft; dat wordt al zeer snel gedaan. Goed advies @Kapperkort, ga nooit, maar dan ook nooit, zonder een ervaren gids. Probeer in te schrijven op een wadlooptocht voor een klein groepje, niet met tientallen deelnemers, zodat je in alle rust kunt wadlopen, zoals wadlopen bedoeld is.
Op eigen houtje wadlopen is trouwens niet toegestaan, zonder gedegen kennis van de omstandigheden kan een tocht levensgevaarlijk zijn!
Zelfs met een gids kunnen er vervelende omstandigheden voorkomen, zoals bij oversteken naar Schier of Ameland. Daar kan Kapperkort over meepraten.

Het beste antwoord

De tocht naar ‘Het Rif’ is een tocht naar een zandplaat ten noorden van de Engelsmanplaat. Onderweg wordt zowel de vaargeul overgestoken als de geulen tussen Engelsmanplaat en Het Rif. Vanaf Het Rif ziet u rechtstreeks de Noordzee. Het Rif is een natuurlijke bescherming van het platengebied van Engelsmanplaat. In de zomer zijn de getijden doorgaans niet erg hoog.
De duur van de tocht is meestal wat langer dan vijf uur, waarbij er vrijwel continu wordt doorgelopen, en de afstand ruim 20 km bedraagt.
Er wordt met een flink tempo gelopen omdat men op tijd terug moet zijn. Een meer dan gemiddelde goede conditie is vereist. In het begin van de tocht is er nog slik door het nog aanwezige water. Hoger dan vlak onder de knie, het overgrote gedeelte van de tocht gaat over een harde zandbodem.
Eén van de voorwaarden voor de waddentocht het Rif is een lager dan gemiddelde laagwaterstand. De mogelijkheid voor het lopen van deze ronde is dus niet vanzelfsprekend.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://friesland.nl/wandelen/waddenwandelen/
Het Rif (ongeveer 20 kilometer)
Vraag gedetailleerde info bij de organisatie en begeleiding waar je bent ingeschreven. De omstandigheden kunnen bij iedere wadloop totaal verschillend zijn, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hoger dan vlak onder de knie, moet zijn:
Vlak onder de knie, hoger staat het water in de geul zeker niet.

Toegevoegd na 19 uur:
Zie nummer 5 van de Wadgids. De vaargeul kan een meter diep zijn, maar bij normale omstandigheden veel minder diep.
De bodem is over het geheel genomen vrij goed te lopen. Aan het begin en aan het einde van de tocht en in de buurt van de vaargeul loopt men stevig door het slik, dat ontstaat daar waar het wad droogvalt.
De tocht eindigt waar hij begint, zodat proviand voor onderweg en een reservetrui meenemen voldoende is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Onjuist. Het slik komt niet hoger dan vlak onder de knie. Het water zeker wel. Mijn ervaring met deze tocht is dat het water in een van de geulen tot aan de oksel staat. De rugzakken worden dan boven het hoofd gedragen.
2 keer is er een geul waarbij het water op heuphoogte komt. De gids vond het geen extreme tocht.
Afhankelijk van weer kan het natuurlijk wisselen, maar onze tocht leek redelijk gemiddeld.
Erna55
8 jaar geleden
Overigens is de min niet van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat over de diepte van de vaargeulen tijdens de wadloop rondje Rif.
Geulen dienen gepasseerd te worden bij laagwater, dat weet iedere gids van het Wadloopcentrum Fryslân. In de zomer zijn de getijden niet erg hoog. Op de heenweg kan het wad nog ondiep onder water staan, maar nergens meer dan een meter. Overkomt het de wadlopers dat het water hoger staat, dan is er (zoals @Kapperkort al schrijft) sprake van een slechte timing en verkeerde inschatting van de weersomstandigheden.
Bij een wadlooptocht van it Rif onder deskundige leiding van een gids, en dan nog in de zomermaanden zal het niet gebeuren dat men tot aan de schouders in het water loopt. Bij oostenwind is de waterstand zelfs lager dan normaal.
Bij noordwesterstorm staat het water veel hoger maar dan hoort een wadloper zich niet op het wad te bevinden.
De geul tussen Engelsmanplaat en het Rif is zeer ondiep door verzanding en wordt niet meer uitgebaggerd en is tijdens de tocht (onder deskundige begeleiding) nergens dieper dan kniehoogte bij een minimale lengte van 1.65m van de wadloper.
Aan het begin en aan het einde gaat de tocht door het slik. Daar staat het water soms maximaal één meter hoog.
Soms is een enkele loop naar Engelsmanplaat mogelijk, men wordt dan opgehaald met een motorboot en naar Lauwersoog of Schiermonnikoog gebracht.
De wadlooptocht it Rif is een zwerftocht over het wad en niet te vergelijken met een complete oversteek naar een waddeneiland, zoals een wadloptocht naar Ameland of Schiermonnikoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mmoreice, graag gedaan, en als dit je eerste waddentocht is, dan wens ik je een
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wordt er weer eens vroegtijdig uitgegooid. @mmoreice, graag gedaan, en als dit je eerste waddentocht is, dan wens ik je een mooie, nieuwe, onvergetelijke ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je! Het was een fantastische tocht! Water inderdaad 1x tot aan de oksels en tas boven het hoofd. Onvergetelijk leuk!